پرسش :

من هنگام بهار قبل از اینکه حساسیتم شروع بشود آبریزش بینی و چشم دارم و صدایم میگیرد و موقع استراحت سرفه های شدید دارم و تنگی سینه می گیرم . دکتر می گوید که حساسیت آسمی داری . موقع استشمام عطر و ادکلن نفس تنگی می گیرم . آیا این تبدیل به آسم میشود ؟


شرح پرسش :
پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر حمیدرضا ابطحی، فوق تخصص ریه:
آسم یک فرایند بسیار شایع است . ریمیت آلرژی یعنی درگیری راههای تنفسی فوقانی گلو چشم چیزی است که از آسم هم شایع تر است . وقتی گفته میشود که می تواند تبدیل به آسم بشود ، اصطلاح بهتر این است که ما بگوییم زمینه ای از آسم وجوددارد و بیشتر خودش را با علائم قابل توجه تری نشان می دهد . به احتمال زیاد آن چیزی که ایشان دارند یک ریمیت آلرژی فصلی است که در فصل بهار است که باعث تشدید زمینه ی اسم میشود و با توجه به اینکه می گویند با بوی های تند هم تنگی نفس پیدا می کنند آن زمینه ی آسم در تمام فصل سال وجود دارد با شروع تشدید علائم ریمیت آلرژی شان علائم شان هم تشدید میشود . در فصل بهارلازم است که هم ریمیت آلرژی و هم آسم شان را درمان کنند و در حالتی که علائم حداکثر نیست باید بررسی بشوند که آیا میزان آسم در آن زمان احتیاج به داروهای کنترل کننده وجو دارد یا نه .
آسم و سی اپیدی بیماری راههای هوایی است پس باید روش درمان طوری باشد که دارو وارد راههای هوایی بشود . روش هایی مثل شربت ها قرص ها و آمپول ها ، این ها ابتدا وارد خون میشوند ، قسمتی از آن وارد راههای هوایی میشود و قسمت عمده شان به قسمتهای دیگر بدن می روند که لزوم هم نداشته است . برای همین این ها باعث میشوند با آنکه درمان کمی خواهیم داشت عوارض قابل توجهی داشته باشیم . پس راه اصلی درمانی در بیماری های راههای هوایی استفاده از اسپری است . شایع ترین فرم اسپرها ، اسپرهای مرطوب هستند . در این اسپری مرطوب یک مقدرا زیادی ماده ی حلال وجود دارد و یک مقدار کمی دارو در سطح ماده ی حلال وجود دارد یعنی همه ی اسپری مرطوب به این صورت است که شما قبل را استفاده باید به این صورت تکان داده شود تا مخلوط یکنواخت ایجاد بشود تا آن دارو در این ماده ی حلال حل بشود . پس هدف استفاده از اسپری برای این است که استفاده از دارو افزایش پیدا کند وعوارض دارو کاهش پیدا کند . باورهای غلطی در مورد اسپری وجود دارد که مثلا اسپری باعث اعتیاد میشود . اسپری روش مصرف دارو است و نوع دارو را تعیین نمی کند . یا اینکه میگویند که اسپری باعث گشادی قلب میشود . یک دارویی مثل سالمتامول وقتی به قلب میرسد یک عوارضی برای قلب ایجاد می کنند ولی وقتی بصورت اسپری مصرف میشود حداقل دارو به سیستم گردش خون میرسد . باور دیگری هست که استفاده از اسپری باعث پوکی استخوان میشود. ما در اکثر بیماریهای راههای هوایی مثل آسم ، کروتن داروی اصلی ما است . وقتی ما اسپر مصرف می کنیم حداقل کروتن وارد خون میشود و احتمال پوکی استخوان ناشی از کروتن به حداقل میرسد ، در صورتی که وقتی بصورت آمپول یا قرص مصرف میشود از طریق خون استفاده میشود و همان طور که به ریه میرسد به استخوانها هم می رسد ، پس امکان پوکی استخوان وجودارد . در اکثریت موارد ما از اسپری استفاده می کنیم جزء در مورد بچه های کوچک که نمی توانند از اسپری استفاده کنند .در مورد اسپری به این صورت است که محفظه اش باید تکان داده بشود واسپری بین دو لب قرار داده و زده بشود و دارو به داخل ریه کشیده شود . اکثر افراد داخل دهان می زنند و بعد میگویند که ما اثری را نمی بینیم . وقتی داخل دهان زده میشود عمده اش جذب دهان میشود و چیزی به راههای هوایی نمی رسد . فرد اسپری را تکان می دهد و بین دو لب میگذارد و یک دم عمیق می گیرد . حدود چند ثانیه باید صبر کند تا این در راههای هوایی پخش بشود . اگر همان موقع بزند و همان موقع خارج کند چیز قابل توجهی به راههای هوایی نمی رسد . اگر می خواهد یکی دیگر بزند چند ثانیه صبر بکند . اسپری خشک زیاد متداول نیستند . هزینه ایش بالا است و متداول نیست .
www.ch3.ir