پرسش :

اقدامات تشخیصی عوارض چشمی بیماری دیابت چیست ؟ آیا راه های تشخیصی پیشرفته ای لازم است یا همان تاریخچه ی بیمار و وسایلی که در مطب چشم پزشکان موجود است کافی است ؟


شرح پرسش :
پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مسیح هاشمی، چشم پزشک - فوق تخصص شبکیه:
این مسئله بستگی به وضعیت بیمار دارد . معمولاً وقتی که بیمار مراجعه می کند غیر از یک معاینه ی عمومی که از چشم او انجام می شود ، اگر دیابت داشته باشد ما در چشم او قطره می ریزیم تا مردمک چشم باز شود وقتی باز شد می توانیم داخل چشم را به راحتی معاینه کنیم . اگر در مراحل اولیه ی دیابت باشد و آثار کمی از خونریزی وجود داشته باشد معمولاً اقدام خاصی نیاز ندارد و با معاینه ی مطب کافی است . اما گاهی اوقات بیماری پیشرفت می کند و به مقدار قابل ملاحظه خونریزی در چشم دیده می شود یا تجمع مایع و نشت ازعروق را داریم اینها را امروزه با دستگاههایی که در تمام استان ها و اکثر شهرهای بزرگ وجود دارد می توانیم تجسسات بیشتری از وضعیت شبکیه انجام دهیم . عمده ی این تجسسات بر دو نوع است یکی عکس برداری رنگی از شبکیه که به آنژیوگرافی معروف است و دیگری عکس برداری لایه ای از لایه های شبکیه که ما ببینیم در چه لایه هایی مایع تجمع پیدا کرده است . آیا این تجمع مایعات خطرناک است و نیاز به درمان دارد یا خیرکه به OCT معروف است . با این دو روش اکثر بیماری های دیابتی چشم مشخص می شوند و به اصطلاح نقشه ی درمانی بیمار را پزشک می تواند طراحی کند .
سوال – مادر من هفتاد و نه سال دارد و مبتلا به بیماری دیابت است . با اینکه تحت نظر پزشک هستند ولی سفیدی چشم ایشان حالت خونریزی دارد و قرمز است . دیابت ایشان کنترل شده است ولی باز می ترسیم چون ایشان آب مروارید هم دارند . می خواستم ببینیم که چکار کنیم قرمزی چشم ایشان برطرف شود ؟ البته خود من نیز با اینکه نمی دانم بیماری قند دارم یا خیر ولی سفید چشم من قرمز است .
پاسخ – این چیزی که ایشان فرمودند که سفیدی چشم خونریزی دیده می شود این خونریزی نیست بلکه یک حالت پرعروقی دیده می شود . یعنی یک حالت التهاب و قرمزی در چشم خود ایشان و مادرشان دیده می شود که خیلی ارتباط مستقیم با دیابت ندارد . من بیشتر احتمال می دهم که ایشان به مواد غذایی یا عطر و این جور چیزهایی که در محیط خانه است آلرژی داشته باشند یا اینکه دچار خشکی چشم باشند . کسانی که اشک آنها کم است که البته این مسئله در دیابتی ها شایع است همیشه یک التهاب مختصر در چشم آنها وجود دارد و یک قرمزی در سفیدی چشم آنها دیده می شود . معمولاً برای درمان آن اشک مصنوعی می ریزند و نباید در معرض باد و سرما و گرما زیاد قرار بگیرند .
www.ch3.ir