پرسش :

من 30 سال دارم . من گاهی در قلبم احساس گرفتگی و مکث میشوم . نوار قلب هم داده ام . کلسترول من بالا است و من دارو مصرف می کنم . خانواده ی پدرم ناراحتی قلبی دارند . می خواهم بدانم رفلاکس می تواند باعث ناراحتی قلب بشود ؟


شرح پرسش :
پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مسعود اسلامی، فوق تخصص قلب و عروق :
رفلاکس می تواند باعث بشود که درد در ناحیه ی پشت جناغ سینه ایجاد بشود و با درد قلبی اشتباه بشود . ولی منشا بیماری قلبی نیست . فقط می تواند با بیماری قلبی اشتباه بشود . احتمال اینکه در سن 30 سالگی ناراحتی قلبی داشته باشند ضعیف است . ما توصیه می کنیم که یک کاردیوگرافی و تست ورزش انجام بشود با توجه به سابقه ی خانوادگی که داشته اند . اگر اکو و تست ورزش نرمال باشد ، آن موقع می توانیم مطمئن بشویم که درد ایشان منشا قلبی ندارد .
نکته ای که در مورد بیماری فشار خون مهم است این است که اولین عامل تپش قلب می تواند فشار خون باشد . خیلی از افرادی که بیماری فشار خون دارند و هنوز تشخیص داده نشده ، به ما با تپش قلب مراجعه می کنند و وقتی فشارخونشان را می گیریم می بینیم که بالاتر از 14 و روی 9 است و بیماری فشار خون دارند . نکته ی بعدی در مورد تپش و تغذیه است . بعضی از مواد غذایی می توانند تپش قلب ایجاد بکنند یا اگر فردی تپش قلب دارد آنرا تشدید بکنند مثل چای غلیظ ، قهوه ، شکلات ، نوشابه خصوصا نوشابه های انرژی زا و ادویه جات . مردم در ایران زیاد ادویه مصرف می کنند مثل زعفران ، دارچین و زنجبیل ، اگر مصرف این ها زیاد باشد می تواند ایجاد تپش بکند . و خیلی مواقع ما دیده ایم که علت مصرف زیاد ادویه جات است و وقتی آنها را قطع کردیم ، تپش قلب این افراد هم خوب شد . ویتامین ها ا یجاد تپش نمی کند ولی شربت های ضدسرفه یا قرص های سرماخوردگی بعلت موادی که دارند می توانند ضربان قلب را بالا ببرند و ایجاد تپش قلب بکند.
www.ch3.ir