پرسش :

آيا حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در روضه دفن شده اند؟!


شرح پرسش :
پاسخ :
احتمال وجود قبر شريف حضرت زهرا(عليها السلام)در بقيع، كه در كتب تاريخ عنوان شده، احتمالى است ضعيف و برگرفته از اقوال و منابع گروهى از مورّخان و علماى اهل سنّت. و در روايات شيعه و از ديدگاه علماى بزرگ ما، دليل صريح و روشنى كه مؤيّد اين احتمال باشد وجود ندارد و آنچه در روايات اهل بيت(عليهم السلام) بر آن تأكيد شده و محدّثان و شخصيتهاى علمى گذشته ما بر آن تأكيد دارند، اين است كه پيكر آن بانوى عظيم الشأن، در داخل بيت شريفش به خاك سپرده شده است.
حال بايد ديد اوّلا دفن شدن آن حضرت در روضه مطهره، كه گاهى به عنوان احتمال سوم مطرح شده، در چه حدّى از قوّت و استحكام برخوردار است؟ و ثانياً منظور از «روضه» چيست و حدود آن كدام است؟
تذكر اين نكته نيز لازم است كه بيان ضعف احتمال وجود قبر شريف آن حضرت در محلّى، به هيچ وجه دليل نفى ثواب زيارت و استحباب عرض ارادت نسبت به آن بانوى عزيز در آن محل نيست; زيرا استحباب زيارت معصومين(عليهم السلام) از هر نقطه، دور يا نزديك، مسلّم و ثابت است، به ويژه كه اين زيارت در روضه مطهّر و در كنار قبر رسول خدا(صلى الله عليه وآله)و يا در بقيع، يا در كنار قبور ائمه هدى باشد و حد اقل فايده و نتيجه?اى كه بر تأييد و تقويت يك احتمال مترتّب است ?ـ? افزون بر جنبه علمى و روشن شدن يك موضوع حساس تاريخى مذهبى?ـ? حصول يك نوع اطمينان و جلب توجّه زائران آن بانوى بزرگوار است كه اعتماد و?ظنّ به وجود قبر شريف در يك محلّ، هر چه بيشتر و قوى?تر باشد توجه باطنى و حضور قلب به هنگام زيارت در آن مكان نيز بيشتر و افزون?تر مى?شود و نعم المطلوب!
روضه مطهّره و فضيلت آن:
آنچه به عنوان «روضه» مطرح است، آن بخش از مسجد النبى است كه در ميان منبر و خانه يا خانه?هاى پيامبر(صلى الله عليه وآله) قرار گرفته است.
www.eporsesh.com
اصطلاح «روضه» و نامگذارى اين مكان مقدس بدين اسم، برگرفته از گفتار رسول خدا و از متن حديثهايى است كه از آن بزرگوار نقل گرديده است.
در فضيلت روضه مطهر، حديثهاى متعددى از طريق اهل سنت و شيعه و در منابع حديثى هر دو گروه از پيامبر(صلى الله عليه وآله) نقل شده است. همچنين در بيان ائمه(عليهم السلام) و در گفتار علما و دانشمندان(1) بر عبادت و دعا در اين نقطه از مسجد تأكيد و سفارش شده است:
حديثى است از پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) كه فرمود:
«ما بَينَ بيتيوَمِنْبَريروضةٌ مِنْ رياضِ الجنّة وَمِنْبَريعَلى حَوْضي»(2)
«فاصله بيت و منبر من باغى است از باغهاى بهشت و منبر من در بالاى حوض من قرار گرفته است»
و در حديث ديگر آمده است:
«وَمِنبَريعلى تُرْعة مِنْ تُرَعِ الجنّة»
«منبر من در كنار درى از درهاى بهشت قرار گرفته است.»
در روايت ديگر، امام صادق(عليه السلام) به معاوية بن عمّار فرمود: «در كنار منبر بايست و حمد و ثناى خدا را به جاى آور و حاجت خود را بخواه; زيرا پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرموده: «بين منبري و بيتي روضة مِنْ رياض الجنّة».(3)
پی نوشتها:
1 ـ سيد بن طاوس در مصباح الزائر، صص24 و 25 در اين باره بيان زيبايى دارد.
2 ـ فروع كافى; ج4، ص556; صحيح بخارى، ابواب فضائل المدينة، ح1789 و ابواب التطوّع، ح1137، 1138; صحيح مسلم، ح1390 و 1391; مسند احمد، ج2، ص236، 297، 438 و 466
3 ـ كامل الزيارات، ص16