پرسش :

امام خمینی (رحمت الله علیه) سیمای حضرت زهرا (سلام الله علیها) را چگونه توصیف می کردند؟


شرح پرسش :
پاسخ :
اوصاف زيباى زهرا، فضايل بيرون از شمار زهرا و كمالات روح فزاى زهرا را از هر زبان كه بشنوى نامكرر است. فضايل بى كرانه ى او همواره و از هر زبانى شنيدنى است و از بيان نورانى سلاله ى پاك او، شنيدنى تر. انعكاس جمال دل آراى او از هر آينه اى ديدنى است و از انديشه ى صاف مردى از ذريه ى او، ديدنى تر؛ رادمردى كه چنان در خلق و خوى فاطمى ذوب شده بود كه خود، آيينه دار جمال الهى زهرا و فرزندان پاك نهاد او گشته بود. آنچه در پيش روى شما دوستداران آن حضرت، قرار يافته است، مجموعه ى فرموده هاى جان فزا و حكمت افزاى آن ذريه ى زهراست كه با نظمى نوين، در راستاى اهداف فصل اول اين كتاب، سامان يافته است.
اميدمان بر آن است كه اين عرض ارادت كوچك، نگاه رحمت و عنايت آن جناب را به دنبال داشته، دست نوازش مادرانه اش را روزى ما و مراد به رضوان پركشيده مان نمايد. ان شاءالله.
ناتوانى افهام از درك منزلت و رتبت زهرا
1.... زنى كه هر كسى با هر بينشى، درباره ى او گفتارى دارد و با اين حال كسى از عهده ى ستايش او برنيامده است؛ چرا كه احاديثى كه از خاندان وحى رسيده، به اندازه ى فهم مستمعان بوده است، دريا را در كوزه اى نتوان گنجاند، و ديگران هرچه گفته اند، به مقدار فهم خودشان بوده است؛ نه به اندازه ى مرتبت او. پس بهتر آن كه از اين وداى شگفت، درگذريم و به فضايل زن، روآوريم كه.... [ از پيام امام خمينى به مناسبت روز زن، تاريخ 15/ 2/ 1359. صحيفه ى نور: ج 12، ص 72. ]
2.... او حركت معنوى خود را با قدرت الهى، با دست غيبى و با تربيت رسول الله صلى الله عليه و آله شروع و تمامى مراحل معنوى را طى كرده است تا به مرتبه اى رسيده كه دست همه از او كوتاه گشته است.... [ از پيام امام خمينى به مناسبت روز زن، تاريخ 26/ 2/ 1358. صحيفه ى نور: ج 6، ص 185. ]
3.... من، راجع به حضرت صديقه عليهاالسلام خودم را قاصر مى دانم كه ذكرى بكنم.... [ از فرموده هاى امام خمينى در ديدار با گروهى از خواهران به مناسبت روز زن، 11/ 12/ 64. صحيفه ى نور: ج 19، ص 278. ]
افتخار عالمى به زهرا
1. فردا روز زن است؛ روز زنى است كه عالم به او افتخار دارد. [ از پيام امام خمينى به مناسبت روز زن، تاريخ 26/ 2/ 58. صحيفه ى نور: ج 6، ص 187. ]
2.... زنى كه افتخار خاندان وحى و چون خورشيدى بر تارك اسلام عزيز مى درخشد. [ از پيام امام به مناسبت روز زن، 15/ 2/ 59. صحيفه ى نور: ج 12، ص 72. ]
روز ولادتش، روز زن
1. اگر روزى بايد روز زن باشد، چه روزى والاتر و افتخارآميزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه ى زهرا عليهاالسلام است.
2. مبارك باد بر ملت عظيم الشأن ايران بويژه زنان بزرگوار، روز مبارك زن؛ روز شرافتمند عنصر تابناكى كه زيربناى فضيلت هاى انسانى و ارزش هاى والاى خليفةالله در جهان است و مبارك تر و پربهاتر، انتخاب بسيار والاى روز بيستم جمادى الثانى است؛ روز پر افتخار ولادت زنى كه از معجزات تاريخ و افتخارات عالم وجود است. [ از پيام امام خمينى به مناسبت روز زن، 25/ 1/ 61. صحيفه ى نور: ج 16، ص 125. ]
3. براى زن ها كمال افتخار است كه روز تولد حضرت صديقه را روز زن قرار داده اند، افتخار است و مسؤوليت... و شما افتخار كنيد كه اين روز را روز زن قرار داده اند و بايد كه مسؤوليتش را هم به عهده بگيريد. اگر شما پذيرفتيد كه روز بيستم جمادى الثانيه كه روز تولد حضرت زهراست، روز زن باشد، خيلى مسايل را به عهده ى شما مى آورد. اگر يك ملتى پذيرفت كه فلان روز، روز جهاد است، بايد در آن روز مشغول مجاهده بشود. اگر كسى مشغول مجاهده نشد، نپذيرفته است كه آن روز، روز جهاد است. اگر شما همه پذيرفتيد كه امروز، يعنى روز تولد حضرت زهرا كه آن كمال و آن وضعيت را دارد، روز زن است، بر عهده ى شما مسايل بزرگى را مى آورد؛ از قبيل مجاهده؛ چرا كه حضرت به اندازه ى خودش در اين ظرف كوتاه، مجاهده داشته است. با حكومت هاى وقت، مخاطبه داشته است. حكومت هاى وقت را محاكمه مى كرده است. شما بايد به او اقتدا كنيد تا پذيرفته باشيد كه اين روز (روز تولد آن حضرت) روز زن است. شما اگر پذيرا شديد، بايد زهد و تقوا و عفاف و همه ى چيزهايى را كه او داشته است، تبعيت كنيد، و اگر تبعيت نكرديد، بدانيد كه شما داخل در اين روز نيستيد. هر كس نپذيرفت در روز زن و در اين شرافت، وارد نشده است. [ از فرموده هاى امام در ديدار با گروهى از خواهران به مناسبت روز زن. تاريخ 11/ 12/ 64. صحيفه ى نور: ج 19، ص 278. ]
4. روز ولادت سرتاسر سعادت صديقه ى طاهره كه والاترين روز براى انتخاب روز زن است، به ملت شريف ايران، خصوصاً زنان محترم، تبريك و تهنيت عرض مى كنم. اين ولادت با سعادت در زمان و محيطى واقع شد كه زن به عنوان يك انسان، مطرح نبود و وجود او موجب سرافكندگى خاندانش در نزد اقوام مختلف جاهليت به شمار مى رفت. در چنين محيط فاسد و وحشت زايى، پيامبر بزرگ اسلام دست زن را گرفت و از منجلاب عادات جاهليت نجات بخشيد.
تاريخ اسلام، گواه احترامات بى حد رسول خدا صلى الله عليه و آله به اين مولود شريف است تا نشان دهد كه زن، بزرگى ويژه اى در جامعه دارد كه اگر برتر از مرد نباشد، كمتر نيست. پس اين روز، روز حيات زن و روز پايه گذارى افتخار و نقش بزرگ او در جامعه است. [ از فرموده هاى امام خمينى در ديدار با گروهى از خلبانان نيروى هوايى: تاريخ 4/ 2/ 60. صحيفه ى نور: ج 14، ص 200. ]
5. فردا، روز زن است؛ روز زنى است كه عالم به او افتخار دارد، روز زنى است كه [خودش و] دخترش در مقابل حكومت هاى جبار ايستاد و آن خطبه را خواند و آن حرف ها را زد كه همه مى دانيد... زن هاى عصر ما، بحمدالله، شبيه به همان ها هستند. در مقابل جبار با مشت گره كرده و با بچه هاى در آغوش گرفته ايستادند و به نهضت كمك كردند. [ از پيام امام خمينى به مناسبت روز زن. تاريخ 26/ 2/ 58. صحيفه ى نور: ج 6، ص 187. ]
فاطمه نمونه و الگوى جهانيان
1. الگو، حضرت زهراست. الگو، پيغمبر اسلام است. ما وقتى مى توانيم ادعا كنيم كه جمهورى اسلامى داريم كه تمام اين معانى كه در اسلام است، تحقق پيدا كند. [ از فرموده هاى امام در جمع پاسداران. تاريخ 8/ 3/ 58. صحيفه ى نور: ج 7، ص 17. ]
2. روز بزرگى است. يك زن در دنيا آمد كه مقابل همه ى مردان است. يك زن به دنيا آمد كه نمونه ى انسان است. يك زن به دنيا آمد كه تمام هويت انسانى در او جلوه گر است. [ از فرموده هاى امام در ديدار با گروهى از بانوان. تاريخ 27/ 2/ 59. صحيفه ى نور: ج 12، ص 72. ]
3. ما بايد از اين خاندان، سرمشق بگيريم. بانوان ما از بانوانشان و مردان ما از مردانشان؛ بلكه همه ى ما از همه ى آنها.
آنها زندگى خودشان را براى طرفدارى از مظلومان و احياى سنت الهى، وقف كردند.ما

بايد تبعيت كنيم و زندگى خود را براى آنها قرار دهيم. كسى كه تاريخ اسلام را مى داند، مى داند كه هر يك از اين خاندان- مثل يك انسان كامل؛ بلكه بالاتر، همچون يك انسان الهى و روحانى- در مقابل كسانى كه مى خواستند مستضعفان را از بين ببرند، قيام كردند. [ از فرموده هاى امام در جمع پرسنل نيروى هوايى، تاريخ 22/ 1/ 58. صحيفه ى نور: ج 5، ص 283. با اندكى ويرايش. ]
4. خطبه ى فاطمه ى زهرا عليهاالسلام در مقابل حكومت و صبر اميرالمؤمنين در مدت بيست و چند سال و در عين حال كمك كارى به حكومت موجود و بعد هم فداكارى در راه اسلام و [نيز] فداكارى دو فرزند عزيزش: خدمت بسيار بزرگ امام مجتبى [به اسلام] كه دولت جابر اموى را با آن خدمت، رسوا فرمود و خدمت بزرگ برادر ارجمندش، حضرت سيدالشهدا، چيزهايى است كه همه مى دانيد و مى دانيم. با اينكه عده و اسباب و ابزار جنگ آنها كم بود، لكن روح الهى و روح ايمان، بر همه ى ستمكاران عصر خودشان اسلام را زنده كردند و براى ما و شما برادرهاى عزيز، الگو شدند كه ما از كمى عِدّه و عُدّه و كمى ابزار جنگ نهراسيم و در مقابل تمام قدرت هايى كه امروز با ما به جنگ برخاسته اند، مقاومت كنيم. همان طورى كه اولياى ما عليهم السلام نشان دادند، بايد در مقابل مستكبران، گاهى با تبليغ و گاهى با اسلحه ايستاد و مستكبران را به جاى خودشان نشاند. ما هم الگوى آنها و تبعيت از آنها را مى پذيريم. [ از فرموده هاى امام خمينى در جمع رزمندگان ارتش و سپاه، تاريخ 18/ 12/ 60. صحيفه ى نور: ج 16، ص 67. ]
5. در تهذيب اخلاق خود و وادار كردن دوستانتان به تهذيب اخلاق، كوشش كنيد...آن طورى كه زن فريد، [ فريد: يگانه، يكتا. ] حضرت زهرا عليهاالسلام بود. همه بايد به او اقتدا كنيم و همه بايد دستورمان را از اسلام، به وسيله ى او و فرزندان او بگيريم. همان طورى كه او بوده است، باشيد و در علم و تقوا كوشش كنيد... كوشش براى رسيدن به علم و تقوا، وظيفه ى همه ى ما و شماست. [ از فرموده هاى امام خمينى در جمع بانوان به مناسبت روز زن، تاريخ 21/ 12/ 63. صحيفه ى نور: ج 19، ص 120. ]
6.... حضرت، به اندازه ى خودش، در اين ظرف كوتاه، مجاهده داشته است. با حكومت هاى وقت، مخاطبه داشته است. حكومت هاى وقت را محاكمه مى كرده است. بايد به او اقتدا كنيد. زهد، تقوا، عفاف و همه ى چيزهايى را كه او داشته است، تبعيت كنيد.... [ از فرموده هاى امام خمينى در ديار با گروهى از خواهران به مناسبت روز زن. 11/ 12/ 64. صحيفه ى نور: ج 19، ص 279. ]
فضيلت هاى بى نهايت فاطمه
1.... زنى كه افتخار خاندان وحى و چون خورشيدى بر تارك اسلام عزيز مى درخشد؛ زنى كه فضايل او هم طراز فضايل بى نهايت پيغمبر اكرم و خاندان عصمت و طهارت بود.... [ از پيام امام خمينى به مناسبت روز زن. تاريخ 15/ 2/ 59. صحيفه ى نور: ج 12، ص 72. ]
2. زنى كه تمام خاصه هاى انبيا در اوست؛ زنى كه اگر مرد بود، نبى بود، زنى كه اگر مرد بود به جاى رسول الله بود. [ از پيام امام خمينى به مناسبت روز زن، تاريخ 26/ 2/ 58. صحيفه ى نور، ج 6، ص 185. ]
3. اصولاً رسول اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه عليهم السلام، طبق رواياتى كه داريم، قبل از اين عالم، در ظل عرش، انوارى بوده اند. [ايشان] در انعقاد نطفه و طينت از بقيه ى مردم امتياز داشته اند و مقاماتى دارند الى ماشاءالله؛ چنان كه در روايت معراج، جبرئيل عرض مى كند: لو دنوت انمله لا حترقت؛ اگر كمى نزديك تر مى شدم، سوخته بودم. با اين فرمايش كه: ان لنا مع الله حالات لا يسعه ملك مقرب و لا نبى مرسل؛ ما به خدا حالاتى داريم كه نه هيچ فرشته ى مقربى مى تواند آن را داشته باشد و نه هيچ پيامبر مرسلى.
اين، جزء مذهب ما است كه ائمه چنين مقاماتى دارند... چنان كه به حسب روايات، اين مقامات معنوى براى حضرت زهرا عليهاالسلام هم هست؛ با اين كه حضرت نه حاكم است و نه قاضى و نه خليفه. اين مقامات سواى وظيفه ى حكومت است. [ ولايت فقيه، امام خمينى: ص 43. ]
والاترين فضيلت حضرت زهرا
1. راجع به حضرت صديقه عليهاالسلام، خودم را از هر ذكرى قاصر مى دانم. فقط به اين روايت كه شريف و با سند معتبر نقل شده است، اكتفا مى كنم. حضرت صادق عليه السلام مى فرمايد:
فاطمه عليهاالسلام بعد از پدرش، 75 روز در اين دنيا نبودند و حزن و شدت بر ايشان غلبه داشت. جبرئيل امين مى آمد و به ايشان تعزيت عرض مى كرد و مسايلى از آينده نقل مى فرمود. ظاهر روايت، اين است كه در اين 75 روز مراوده اى بوده است؛ يعنى رفت و آمد جبرئيل زياد بوده است.
گمان ندارم كه غيز از طبقه ى اول از انبياى عظام درباره ى كسى اين طور وارد شده باشد كه در ظرف 75 روز جبرئيل امين چنين رفت و آمدى داشته باشد. جبراييل، مسايل واقع در آتيه و آنچه را كه به ذريه ى فاطمه عليهاالسلام مى رسيده است، ذكر مى كرده و حضرت امير هم آنها را مى نوشته است. حضرت امير، همان طورى كه كاتب وحى رسول خدا بوده است- و البته آن وحى به معناى آوردن احكام، با رفتن رسول خدا، تمام شد- كاتب وحى حضرت صديقه در اين 75 روز نيز بوده است.
مسأله ى فرود آمدن جبرئيل، يك مسأله ى ساده نيست؛ خيال نشود كه جبرئيل براى هر كسى امكان دارد بيايد و يك تناسب كامل بين روح آن كسى كه جبرئيل بر او وارد مى شود و مقام جبرئيل، كه روح اعظم است، لازم است. چه ما همچون اهل نظر قايل شويم كه قضيه ى تنزل جبرئيل، به واسطه ى روح خود ولى يا پيغمبر است كه روح ولى، جبرئيل را تنزيل مى دهد و تا مرتبه ى پايين وارد مى كند يا همچون بعض اهل ظاهر، بگوييم حق تعالى او را مأمور مى كند كه برو و اين مسايل را بگو، تا تناسبى بين روح اين كسى كه جبرئيل به نزد او مى آيد و بين جبرئيل كه روح اعظم است، نباشد اين معنا امكان ندارد. اين تناسب، تنها بين جبرئيل كه روح اعظم است و انبياى درجه ى اول بوده است؛ مثل رسول خدا، موسى، عيسى، ابراهيم و امثال اينها. اين تناسب براى همه كس نبوده است و بعد از اين هم، براى كس ديگرى واقع نشده است، حتى درباره ى ائمه هم من نديده ام كه چنين امرى وارد شده باشد. طبق آن چيزى كه من ديده ام فقط براى حضرت زهرا عليهاالسلام وارد شده است كه جبرئيل به طور مكرر در طول 75 روز وارد مى شده و مسايل آتيه را كه بر ذريه ى او مى گذشته است، مى گفته و حضرت امير هم ثبت مى كرده است، شايد يكى از مسايلى كه گفته است، راجع به مسايلى بوده است كه در عهد ذريه ى بلندپايه ى او حضرت صاحب عليه السلام واقع مى شود كه مسايل ايران هم جزو آن مسايل باشد؛ ما نمى دانيم، ممكن است. در هر صورت من اين شرافت و فضيلت را از همه ى فضايل عظيمى كه براى حضرت زهرا ذكر كرده اند، بالاتر مى دانم؛ فضيلتى كه براى غير انبيا عليهم السلام، آن هم نه همه ى انبيا، بلكه براى طبقه ى بالاى انبيا عليهم السلام و بعضى از اوليايى كه در رتبه ى آنها مى باشند، براى كس ديگرى حاصل نشده است. و با اين كيفيت كه جبرئيل در طول هفتاد و چند روز مراوده داشته باشد، براى هيچ كس تاكنون واقع نشده است. اين فضيلت، از مختصات حضرت صديقه عليهاالسلام است. [ از فرموده هاى امام خمينى در ديدار با گروهى از خواهران به مناسبت روز زن، تازيخ 11/ 12/ 62. صحيفه ى نور: ج 19، ص 278. با اندكى ويرايش. ]
فاطمه، مجمع جلوه هاى جمال و جلال الهى
1. تمام ابعادى كه براى زن و براى يك انسان متصور است، در فاطمه ى زهرا عليهاالسلام جلوه كرده است. يك زن معمولى نبوده است؛ يك زن روحانى، يك زن ملكوتى، يك انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه ى انسانيت، تمام حقيقت زن، تمام حقيقت انسان.
او زن معمولى نيست. او موجودى ملكوتى است كه در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلكه موجودى الهى و جبروتى كه در صورت يك زن ظاهر شده است.... تمام هويت هاى كمالى كه در انسان و در يك زن متصور است، تمام در اين زن است....معنويات، جلوه هاى ملكوتى، جلوه هاى الهى، جلوه هاى جبروتى، جلوه هاى ملكى و ناسوتى همه در اين موجود مجتمع است. انسانى است به تمام معنا انسان و زنى است به تمام معنا زن. [ از پيام امام خمينى به مناسبت روز زن. تاريخ 26/ 2/ 58. صحيفه ى نور: ج 6، ص 185. ]
فاطمه، حقيقت و باطن ليلةالقدر
1. دلالت مى كند بر آنچه از حقيقت ليلةالقدر احتمال داديم، حديث شريف طولانى كه در تفسير برهان از كافى شريف نقل فرموده است كه مردى نصرانى از حضرت موسى بن جعفر عليه السلام پرسيد كه تفسير باطن اين آيات: حم، و الكتاب المبين، انا انزلناه فى ليلة مباركة، انا كنا منذرين، فيها يفرق كل امر حكيم، چيست؟
فرمود: اما «حم»، محمد صلى الله عليه و آله است و اما «كتاب مبين»، اميرالمؤمنين على عليه السلام است و اما «ليلة» فاطمه عليهاالسلام است. [ آداب الصلوة، امام خمينى: ص 329. ]
سقف خانه ى فاطمه، عرش ربّ العالمين
1. رواياتى را كه در تفسير برهان [ تفسير برهان: ج 4، ص 478. ] از حضرت باقر عليه السلام نقل شده است، تيمّناً ذكر مى كنيم؛ چون روايت شريفى است و به معارف چندى اشاره فرموده و از اسرار مهمى كشف فرموده است:
... سمعت ابا جعفر عليه السلام يقول: بيت على و فاطمه حجره رسول لله صلى الله عليه و آله و سقف بيتهم عرش رب العالمين. و فى قعر بيوتهم فرجة مكشوطه الى العرش معراج الوحى؛ و الملائكه تنزل عليهم بالوحى صباحاً و مسائاً و كل ساعه و طرفه عين و الملائكه لا ينقطع فوجهم: فوج ينزل و فوج يصعد..... و ان الله زاد فى قوة ناظر محمد و على و فاطمه و الحسن و الحسين عليهم السلام و كانوا يبصرون العرش و لا يجدون لبيوتهم سقفاً غير العرش؛ فبيوتهم مسقفة بعرش الرحمان. و معارج الملائكه و الروح فيها باءذن ربهم من كل امر؛... شنيدم كه امام باقر عليه السلام مى فرمايد: خانه ى على و فاطمه، حجره ى رسول الله صلى الله عليه و آله است و سقف خانه اش، عرش رب العالمين. در انتهاى خانه هاشان شكافى است كه از آن تا عرش، پرده از معراج وحى برداشته شده است و ملائكه هر صبح و شام و هر ساعتى و هر لحظه اى با وحى الهى بر آنان نازل مى شوند و رشته ى فوج ملائكه فرودآينده قطع نمى شود: گروهى فرود مى آيند و دسته اى بالا مى روند.... و همانا خداوند بر قوّت ديده ى محمد، على، فاطمه، حسن و حسين عليهم السلام بيفزود تا عرش را مشاهده مى كردند و جز عرش، سرپوشى براى خانه هايشان نمى ديدند. خانه هاشان به عرش رحمان مسقف است و معراج هاى ملائكه و روح در خانه هاى ايشان است، به اذن پروردگارشان؛ من كل امر سلام.
صحيفه ى فاطميه، افتخار شيعيان
1. ما مفتخريم كه ادعيه ى حيات بخش كه آن را قرآن صاعد مى خوانند، از ائمه ى معصومين ما است. مناجات شعبانيه ى امامان و دعاى عرفه ى حسين بن على عليهماالسلام و صحيفه ى سجاديه، اين زبور آل محمد، و صحيفه ى فاطميه كه كتاب الهام شده از جانب خداوند تعالى به زهراى مرضيه است، از ما است. [ از وصيتنامه ى سياسى الهى امام خمينى. صحيفه ى نور: ج 21، ص 171. ]
تسبيحات حضرت زهرا، افضل تعقيبات نماز
1. و از جمله ى تعقيبات شريفه، تسبيحات صديقه ى زهرا عليهاالسلام است كه رسول خدا صلى الله عليه و آله به آن معظمه تعليم فرمود. و آن، افضل تعقيبات است. در حديث است كه اگر چيزى افضل از آن مى بود، رسول خدا صلى الله عليه و آله آن را به فاطمه عليهاالسلام اعطا مى فرمود. [ آداب الصلوة، امام خمينى: ص 377. ]
شيعيان، فرزندان معنوى فاطمه
1. قلم و بيان من عاجز است كه... از حماسه ها، رشادت ها، خيرات و بركات فرزندان معنوى كوثر، حضرت فاطمه عليهاالسلام، سخن بگويد كه همه ى اينها از هنر اسلام و اهل بيت و از بركات پيروى امام عاشورا سرچشمه گرفته است. [ از پيام امام خمينى به مناسبت روز انقلاب اسلامى و شهادت. تاريخ 16/ 11/ 65. صحيفه ى نور: ج 20، ص 61. ]
حجره ى فاطمه، پرورشگاه زبدگان اولاد آدم
1. زنى كه در حجره اى كوچك و خانه اى محقر، انسان هايى را تربيت كرد كه نورشان از بسيط خاك تا آن سوى افلاك و از عالم ملك تا آن سوى ملكوت اعلى مى درخشد.
صلوات و سلام خداوند بر اين حجره ى محقر كه جلوه گاه نور عظمت الهى و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم است. [ از پيام امام خمينى به مناسبت روز زن. تاريخ 25/ 1/ 26. صحيفه ى نور: ج 16، ص 125. ]
2. يك كوخ چهار- پنج نفرى در صدر اسلام داشته ايم و آن، كوخ فاطمه ى زهرا عليهاالسلام است. بركات اين كوخ چند نفرى آن قدر زياد است كه عالم را از نورانيت پر كرده است. كوخ نشينانِ اين كوخ محقّر، در مراتب معنوى آن قدر بالا بودند كه دست ملكوتى ها هم به آنها نمى رسد. جنبه هاى تربيتى اين كوخ، آن قدر والا بوده است كه همه ى بركات در بلاد مسلمين، خصوصاً در مثل بلاد ما، همه از بركات آنهاست. [ از فرموده هاى امام در جمع مسؤولان كشور. تاريخ: 1/ 1/ 62. صحيفه ى نور: ج 17، ص 216. ]
3. اين افرادى كه در خانه ى كوچك فاطمه عليهاالسلام تربيت شدند بر حسب عدد چهار- پنج نفر بودند و به حسب واقع، تمام قدرت حق تعالى را تجلى دادند. خدمت هايى كرده اند كه ما و شما و همه ى بشر را به اعجاب درآورده است. [ از فرموده هاى امام در جمع رزمندگان ارتش و سپاه. تاريخ 18/ 12/ 60. صحيفه ى نور، ج 16، ص 67. ]
4. ناگهان شخصيتى عظيم كه از عصاره ى وحى الهى تغذيه و در خاندان سيد رُسُل،محمد مصطفى، و سيد اوليا، على مرتضى، تربيت يافته و در دامن صديقه ى طاهره بزرگ شده بود، قيام كرد و با فداكارى بى نظير و نهضت الهى خود، واقعه ى بزرگى به وجود آورد كه كاخ ستمكاران را فروريخت و مكتب اسلام را نجات بخشيد. [ از پيام امام خمينى قدس سره به مناسبت روز تولد امام حسين عليه السلام، تاريخ 26/ 3/ 59، صحيفه ى نور: ج 12، ص 181. ]
ساده زيستى فاطمه ى زهرا
1. حضرت امير عليه السلام خليفه ى مسلمين بود؛ خليفه ى مملكتى كه شايد ده برابر ايران بود؛ از حجاز تا مصر و آفريقا و مقدارى هم از اروپا. اين خليفه بسيار ساده مى زيست و به حسب نقل، در خانه شان پوستينى داشتند كه به هنگام شب خودش و حضرت فاطمه عليهاالسلام بر آن مى خوابيدند و به هنگام روز، علوفه ى شترش را روى همين پوست مى ريخت. پيغمبر هم همين شيوه را داشت. اسلام، اين است. [ از فرموده هاى امام قدس سره در جمع كاركنان اداره بهدارى و بهزيستى. تاريخ 13/ 4/ 58، صحيفه ى نور: ج 8، ص 18. ]
امامت از منظر زهرا
تشكيل حكومت براى حفظ نظام و وحدت مسلمين است؛ چنان كه حضرت زهرا عليهاالسلام در خطبه ى خود مى فرمايد: «امامت، براى حفظ نظام و تبديل افتراق مسلمين به اتحاد است». [ طاعتنا نظاما للملة و امامتنا امانا للفرقة. شرح نهج البلاغه ى ابن ابى الحديد: ج 16، ص 211.- ولايت فقيه، امام خمينى قدس سره: ص 27. ]
اعدام، مجازات توهين به فاطمه
با كمال تأسف و تأثر از صداى جمهورى اسلامى مطلبى در مورد الگوى زن پخش شده است كه انسان از بازگو كردن آن شرم دارد. [ شنبه، 8/ 11/ 1367. ]فردى كه اين مطلب را پخش كرده است، تعزير و اخراج مى گردد و دست اندركاران آن تعزير خواهند شد. در صورتى كه ثابت شود، قصد توهين در كار بوده است، بدون شك فرد توهين كننده محكوم به اعدام است. اگر بار ديگر اين گونه قضايا تكرار گردد، موجب تنبيه، توبيخ و مجازات شديد و جدى مسؤولان بالاى صدا و سيما خواهد شد و البته در تمامى زمينه ها قوه ى قضاييه اقدام مى نمايد. [ نامه به مدير عامل صدا و سيما، 9/ 11/ 67، صحيفه ى نور: ج 21، ص 76. ]
www.eporsesh.com