پرسش :

من فرزندانم را فقط با زبان و جمله هاي خوب تشويق مي کنم. آيا همين کافي است يا حتماً بايد تشويق مادي هم وجود داشته باشد؟


شرح پرسش :
پاسخ :
تشويق انواعي دارد که بهتر است از همه آن ها استفاده کنيد:
1. گفتاري: از واژگاني چون« آفرين، به به، جالبه، خيلي خوبه و...» و جمله هايي چون « کاري که انجام دادي خيلي خوبه»، « از کارت خيلي خوشم آمد»، « خوشحالم از اين که چنين توفيقي به دست آوردي» و... استفاده کنيد. بکوشيد در واژگان و جمله ها تنوع ايجاد کنيد و هميشه از تعابير کليشه اي بهره نبريد.
2. رفتاري: گاهي نگاهي محبت آميز، تکان دادن سر و تغيير حالت چهره به نشانه خشنودي، بوسيدن، در آغوش گرفتن و... مي تواند اثر شگفت انگيزي داشته باشد.
3. نوشتاري: نوع ديگر تشويق، استفاده از نوشتار است به اين صورت که رفتارهاي خوب و پسنديده فرزندان را بنويسيد و در پايان هفته به آن ها نشان دهيد يا به مناسبت هايي، کارت پستال تهيه کنيد و در آن ها جمله هايي محبت آميز بنويسيد.
4. مادي: فهرستي تهيه و انواع تشويق هاي مادي روزانه، هفتگي و ماهانه را در آن ثبت کنيد و با توجه به فعاليت فرزند و ميزان اهميت رفتار او از آن ها بهره ببريد.
تشويق هاي مادي روزانه مشتمل بر خوردني هاي ارزان قيمت، تشويق هاي مادي هفتگي مشتمل بر پارک، سينما، منزل دوستان و نزديکان، و
تشويق هاي مادي ماهانه، اسباب بازي ها يا وسايل مورد علاقه او است. بکوشيد در خريد خوردني ها يا اسباب بازي ها تنوع ايجاد کنيد و ارزش غذايي خوردني ها و بعد فرهنگي اسباب بازي ها را از نظر دور نداريد.
براي استفاده درست از تشويق، به پيشرفت هاي جزئي فرزندان توجه داشته باشيد و با استفاده از نمودارهاي درختي، جدول، امضاي کارت و... پيشرفت ها را ثبت کنيد.
کودکان، دست کم روزي 3 بار و نوجوانان روزي يک بار به تشويق نياز دارند. نقص بزرگ برخي والدين اين است که نقاط مثبت فرزندان خود را نمي بينند و متأسفانه فقط نقاط منفي را مي بينند. بکوشيم آيينه صفت باشيم و تمام نقاط مثبت و منفي را با هم ببينيم. مگس صفتي، ويژگي بسيار ناپسندي است.
منبع: کتاب نسیم مهر(2)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388