پرسش :

مدتي است از همسرم جدا شده ام و وقتي پسر 12 ساله ام به ديدار مادرش مي رود، در بازگشت به منزل، بسيار پرخاشگر و بدرفتار مي شود. علت چيست و چگونه بايد با اين مشکل برخورد کنم؟


شرح پرسش :
پاسخ :
برخورد شما هنگام بازگشت فرزند به خانه، بسيار مهم است و به مديريت قوي نياز دارد. بدرفتاري فرزندتان پس از بازگشت به خانه، تا ساعاتي، بلکه تا چند روز طبيعي است؛ زيرا:
1. با ملاقات مادر، خاطره هاي خوش با هم بودن برايش تداعي مي شود و وقتي وضعيت فعلي( جدايي) را مي بيند، عصبي مي شود. با او مدارا کنيد.
2. در حال حاضر، مسؤوليت تربيت فرزند به عهده مادر نيست؛ بنابراين، هنگام ملاقات، آزادي بيشتري به او مي دهد و نيز به جهت مقطعي بودن ديدارها، او را از امکانات مادي افزون تري بهره مند مي سازد؛ ولي طبيعي است که شما نمي توانيد اين گونه برخورد کنيد؛ زيرا مسؤول تربيت و آينده او هستيد و به جهت سرپرستي دائم وي نمي توانيد امکانات مادي و رفاهي فراواني را در اختيارش قرار دهيد.
اين تفاوت رفتار باعث مي شود که وقتي از ديدار مادر باز مي گردد، اين دو حالت را با هم مقايسه کند و عصباني شود.
بهتر است در اين مسأله، با همسر پيشين خود به توافق برسيد تا نوعي هماهنگي و همگوني نسبي در دو محيط( خانه شما و منزل همسر پيشين) ايجاد و جلو ناسازگاري فرزند گرفته شود.
3. احتمالاً روش تربيتي مادر با شما متفاوت است و اين تفاوت، او را دچار نوعي تعارض(ر.ک: ج1، ص 188) و در نتيجه پرخاشگري مي کند که هنگام بازگشت به خانه نمايان مي شود. بکوشيد روش تربيتي خود را به هم نزديک و هماهنگ کنيد.
چند توصيه
أ. سعي کنيد هنگام بازگشت فرزندتان، در خانه باشيد تا احساس ناامني کمتري داشته باشد.
ب. هنگام بازگشت، به او خوشامد بگوييد و از وي به گرمي استقبال کنيد.
ج. از برخورد سرد فرزندتان هنگام بازگشت به خانه نگران نباشيد و گمان نکنيد که شما را دوست ندارد. او از ديدار شما خوشحال است؛ اما هنوز نتوانسته ديدار مادر را فراموش کند.
د. به او فرصت دهيد تا براي برقراري ارتباط مجدد با شما آماده شود.
هـ. اگر هنگام بازگشت او، برنامه جذابي( استخر، سينما، رستوران، خريد، ديدار نزديکان، ديدار دوستان و...) را ترتيب دهيد، انتقال به وضعيت روحي مناسب، زودتر و بهتر انجام مي شود.
و. هرگز درباره مادرش اظهار تنفر نکنيد و از او بد نگوييد. فرزندتان را با خودتان مقايسه نکنيد که ارتباط عاطفي خود را با مادرش قطع کرده ايد. توجه داشته باشيد که ارتباط عاطفي او و مادرش همچنان باقي و پا برجا است.
ز. به ارتباط قانوني او با مادرش احترام بگذاريد و مانع اين ارتباط نشويد.
ح. بکوشيد در حد توان، امکانات معنوي و مادي موردنيازش را تهيه کنيد.
منبع: کتاب نسیم مهر(2)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388