پرسش :

فرزندم چند ماه ديگر بايد به مدرسه برود. آيا براي آماده کردن او کار خاصي بايد انجام دهم؟


شرح پرسش :
پاسخ :
براي آماده سازي فرزندتان براي مدرسه، به نکات ذيل توجه کنيد:
1. اگر با همسر محترمتان اختلافي داريد، به آن پايان دهيد. يکي از علل ترس از مدرسه( فوبيا)(ر.ک:ج1، ص 84) اختلاف والدين است. او مي ترسد اگر والدين را تنها بگذارد و به مدرسه برود، با هم درگير شوند.
2. اگر به شدت به شما وابسته است، از هم اکنون وابستگي او را کم کنيد. گاهي علت بي رغبتي به مدرسه، ترس از جدايي است(ر.ک: ج1، ص 178-181).
3. کم‌کم از اوصاف مدرسه بگوييد که آن جا دوستاني مي يابد؛ بازي مي کند؛ مي آموزد و...؛ البته توجه داشته باشيد که بيش از حد از مدرسه تعريف نکنيد؛ تعريف بسيار از مدرسه، او را نگران مي کند.
4. از حدود 10 روز مانده به آغاز سال تحصيلي، خواب او را تنظيم کنيد بدين شکل که صبح ها زودتر بيدارش کنيد تا کم‌کم خود را با زودتر بيدار شدن وفق دهد. نيازي نيست اين کار از ماه ها پيش انجام شود.
5. در صورت مسافرت تابستاني، حتماً چند روز پيش از آغاز سال تحصيلي، در محل سکونت خود باشيد. توجه داشته باشيد که حتي يک روز تأخير فرزند شما در ورود به مدرسه، احتمالاً او را دچار مشکل خواهد کرد.
6. روز اول، با فرزند خود در مدرسه حضور يابيد تا احساس آرامش بيشتري داشته باشد. اگر براي روزهاي بعد نيز چنين تقاضايي داشت، نپذيريد؛ زيرا ممکن است عادت کند و مشکلاتي را برايتان فراهم آورد. در ضمن، تسليم گريه و قشقرق او نيز نشويد( ر.ک: ج1، ص 179).
چند توصيه
أ. پيش از حرکت به سمت مدرسه، از جمله هاي آرامش دهنده اي چون « اگر مشکلي داشتي، به معلم بگو»، « اگر کسي آزارت داد، به ناظم مدرسه بگو» و... بپرهيزيد. اين گونه جمله ها، او را نگران مي کند.
ب. قبل از حضور در مدرسه، از سفارش هاي فراوان درباره يافتن دوست، نظم، احترام به معلم، پرهيز از درگيري با همسالان و... بپرهيزيد.
ج. در صورت نرفتن به مدرسه با حالت تهوع، استفراغ، سردرد، دل درد و بي حالي، به او تهمت نزنيد که دروغ مي گويد، و او را تمسخر نکنيد. در اين صورت، هرگز از اهرم فشار براي رفتن به مدرسه استفاده نکنيد(ر.ک:ج1، ص 84).
د. در صورت اصرار بر نرفتن به مدرسه، با قاطعيت به او بگوييد: اين قانون است که همه کودکان بايد به مدرسه بروند. در صورت مقاومت شديد و نرفتن به مدرسه، با او مانند کودک بيمار رفتار کنيد؛ يعني بايد در بستر بماند؛ تلويزيون نبيند و از فعاليت هاي مورد علاقه اش محروم شود. در اين صورت به طور قطع، مدرسه را ترجيح خواهد داد.
منبع: کتاب نسیم مهر(2)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388