پرسش :

پسر 6 ساله ام در اتاقش را مي بندد، و بدنش را به تخت مي مالد. آيا اين رفتار، نشانه انحراف جنسي او است؟


شرح پرسش :
پاسخ :
توجه داشته باشيد که اين گونه رفتارها در اين سن، جنبه جنسي و اخلاقي ندارد؛ همان گونه که وقتي دستش را داخل شلوار مي کند، ممکن است به اين جهت باشد که بدنش مي خارد يا دست هايش سرد شده اند يا شلوارش جيب ندارد؛ بنابراين، واکنش شديد نشان ندهيد؛ بلکه علت يابي کنيد تا اين رفتار ادامه نيابد( استمرار اين رفتار سبب احساس لذتي در او مي شود و ممکن است سال ها بعد در دوران بلوغ که غريزه جنسي بروز مي يابد، دچار انحراف جنسي(ر.ک:ص 162-165) شود.
علل رفتار فرزند شما ممکن است چنين باشد:
1. ايجاد حساسيت در والدين: با توجه به اين که در اتاقش را مي بندد، احتمال دارد بخواهد در شما حساسيت ايجاد و جلب توجه کند؛ زيرا احتمالاً نخستين بار که با اين صحنه مواجه شده ايد، واکنش شديد نشان داده ايد. اگر واکنش هاي شديد شما ادامه دارد، توصيه مي کنم مدتي حساسيت نشان ندهيد و بي توجهي کنيد.
2. مردنمايي: پسران روحيه مرد نمايي دارند و دوست دارند از مردها تقليد کنند. احتمال اين که با صحنه اي از خلوت شما و همسرتان مواجه شده يا تصوير و فيلمي جنسي را ديده است، وجود دارد. اگر چنين احتمالي مي دهيد، مراقب روابط جنسي خود با همسرتان( ر.ک: ص 160-162؛ ج1، ص 101 و 102) و تصاوير و فيلم هايي که مشاهده مي کند باشيد.
چند توصيه
أ. براي مقابله با اين رفتار، هرگز از زور و اهرم فشار استفاده نکنيد. اهرم فشار، او را به لجاجت مي کشاند.
ب. در صورت تکرار و استمرار اين رفتار، با بياني نرم و آرام در موقعيت هاي عاطفي، او را نهي کنيد و بگوييد که اين کار، درست نيست.
ج. اگر روي سينه و شکم( دمر) مي خوابد، با تشويق و تحسين، او را به شکل مناسب خوابيدن عادت دهيد.
د. شما و همسرتان، الگوي مناسب خواب را با درست خوابيدن، به او ارائه کنيد.
منبع: کتاب نسیم مهر(2)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388