پرسش :

فرزند 7 ساله ام صبح ها به سختي از خواب بيدار مي شود. علل آن چيست؟


شرح پرسش :
پاسخ :
: يکي از مشکلات جدي کودکان، مشکلات صبحگاهي و به ويژه دير بيدار شدن است که سبب ايجاد تنش و فشارهاي روحي کودک و والدين مي شود و بر کار و فعاليت آنان تأثير منفي مي گذارد. براي مواجهه با اين مشکل بايد علل آن را بيابيد و آن ها را از بين ببريد:
1. کمبود خواب: براي خواب به موقع کودک برنامه ريزي کنيد تا کمبود خواب نداشته باشد. براي تعيين ميزان نياز او به خواب، تا چند شب او را کمي زودتر بخوابانيد تا زماني که احساس کنيد صبح ها به راحتي برمي خيزد.
براي خوابيدن به موقع کودک، از راهکارهاي ذيل استفاده کنيد:
أ. برنامه ريزي درسي: برنامه درسي و انجام تکاليف مدرسه را با نظر خودش زماني قرار دهيد( ر.ک: ج1، ص 165) که به اواخر شب کشيده نشود و خواب او را به تأخير نيندازد.
ب. برنامه شبانگاهي: برنامه شبانگاهي جذاب( ر.ک: ص 169 و 170) او را به خواب به موقع ترغيب مي کند.
ج. خواب بموقع والدين: اگر اعضاي خانواده همزمان بخوابند، کودکان راحت تر خواهند خوابيد. طبيعي است که صداي تلويزيون، گفت و گو و خنده پدر و مادر، خواب را براي کودک سخت مي کند. با توجه به اين که ميزان خواب والدين، از کودکان کمتر است مي توانند صبح ها زودتر برخيزند و به کارهايشان بپردازند.
2. رژيم غذايي: خوراکي هاي با طبع سرد، آب زياد، شيريني فراوان، شام سنگين و شام قبل از خواب، در سخت بيدار شدن کودک مؤثر است.
3. بي رغبتي به مدرسه: گاهي به جهت عدم علاقه به مدرسه، انگيزه اي براي بيدار شدن ندارد. با بررسي علل اين بي رغبتي( ر.ک:ص 154 و 155) که ممکن است مربوط به معلم يا همسالان يا فضاي مدرسه باشد، اين مشکل را حل کنيد.
4. علل پزشکي: گاهي به جهت بي حالي و سستي بدن به سختي بيدار مي شود که ممکن است منشأ پزشکي( کارکرد بد کبد، عفونت کليه، سل، ورم کبد يا اختلالات هورموني) داشته باشد که بايد به متخصص مراجعه کرد.
منبع: کتاب نسیم مهر(2)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388