پرسش :

فرزند پيش دبستاني ام پس از بيدار شدن در صبح، غر مي زند و بهانه گيري مي کند. علل آن چيست و چگونه مي توان آن را از بين برد؟


شرح پرسش :
پاسخ :
نق زدن و بهانه گيري صبحگاهي تا حدودي طبيعي است و در 2 سالگي و دوران بلوغ اوج مي گيرد. غرغر صبحگاهي کودکان عللي چون کم خوابي، بيماري جسمي، فشار عصبي( به جهت اختلاف والدين، فرزند دوم، آزار خواهر و برادر و ...) بيدار کردن او هنگام ديدن رؤيا، و بيدار کردن با اهرم فشار و گاهي جلب توجه است که بايد از بين برود.
چند توصيه
1. به بهانه گيري هاي او توجه چنداني نشان ندهيد و از روش ناديده گرفتن سنجيده استفاده کنيد(ر.ک: ص 84-86) تا اگر براي جلب توجه است، از بين برود.
2. از آموزش کودك در صبحگاهان بپرهيزيد؛ زيرا به هيچ وجه آمادگي پذيرش سخنان شما را ندارد. آموزش آرام بودن و زشتي بهانه گيري را به موقعيت هاي عاطفي( ر.ک:ج1، ص 41) واگذاريد و براي خردسالان از روش قصه گويي استفاده کنيد.
3. براي توقف غر زدن فرزندتان مي توانيد از شوخي استفاده کنيد؛ به گونه اي که در قالب شوخي هاي کودکانه، او را به خنده واداريد؛ البته توجه داشته باشيد که برخي کودکان با ديدن شوخي هاي والدين عصباني مي شوند و بهانه گيري هايشان اوج مي گيرد.
4. او را در آغوش بگيريد و بچلانيد و بگوييد مي خواهم بداخلاقي را از تنت بيرون کنم.
5. به او 5 دقيقه فرصت دهيد تا بهانه گيري کند و به او بگوييد مي تواند در اين زمان نق بزند؛ ولي پس از آن، زمان بهانه گيري هايش تمام خواهد شد.همين زمان آزاد براي بهانه گيري، رفتار او را قطع مي کند يا از آن مي کاهد.
6. از 7 تصوير استفاده کنيد که بر يک طرف آن ها، عکس کودکي خندان و شاداب، و در طرف ديگر آن ها عکس همان کودک با چهره اي عبوس و ناراحت وجود دارد و به فرزند خود بگوييد در برابر هر روز بهانه گيري و نق زدن، يکي از 7 تصوير را به طرف چهره عبوس برمي گردانيد و اگر تا پايان هفته، تعداد چهره هاي خندان و شاداب بيشتر باشد، به او جايزه اي خواهيد داد.
منبع: کتاب نسیم مهر(2)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388