پرسش :
اصحاب الاخدود چه كساني هستند؟
شرح پرسش :
پاسخ :
اخدود به گودالها و خندقهاي بزرگ گويند.
منظور آيات 4 - 8 سوره بروج و خندقهاي عظيمي است كه مملو از آتش بود تا شكنجه گران مؤمنان را در آن بيفكنند و بسوزانند.
معروف اين است كه ذونواس آخرين پادشاه حمير (حمير يكي از قبايل معروف يمن بود) به دين يهود در آمد و گروه حمير نيز از او پيروي كردند و يهودي شدند. مدتي بر اين منوال گذشت تا به او خبر دادند كه در سرزمين نجران (در شمال يمن) هنوز گروهي بر آيين نصرانيت باقي هستند، يهوديان ذونواس را تحريك كردند تا اهل نجران را وادار به پذيرش آيين يهود كند.
ذونواس وارد نجران شد ساكنان آن جا را جمع و دين يهود را بر آنان عرضه كرد، اما آنها زير بار نرفتند، حاضر شدند بميرند، ولي از دين خود بر نگردند. ذونواس دستور داد خندق بزرگي حفر كنند، آن را پر از هيزم كردند و آتش زدند گروهي از نصارا را زنده زنده در آتش انداختند و سوزاند و گروهي را با شمشير كشتند و قطعه قطعه كردند.(1)
پي نوشت:
1. ماجراي فوق به صورتهاي مختلف در بسياري از كتب تفسير و تاريخ آمده است از جمله كتاب مجمع البيان؛ تفسير ابوالفتوح؛ تفسير كبير فخر رازي، تفسير قرطبي و ابن هشام در سيره ج 1، ص 35 و ج 26، ص 337.
eporsesh.com
اخدود به گودالها و خندقهاي بزرگ گويند.
منظور آيات 4 - 8 سوره بروج و خندقهاي عظيمي است كه مملو از آتش بود تا شكنجه گران مؤمنان را در آن بيفكنند و بسوزانند.
معروف اين است كه ذونواس آخرين پادشاه حمير (حمير يكي از قبايل معروف يمن بود) به دين يهود در آمد و گروه حمير نيز از او پيروي كردند و يهودي شدند. مدتي بر اين منوال گذشت تا به او خبر دادند كه در سرزمين نجران (در شمال يمن) هنوز گروهي بر آيين نصرانيت باقي هستند، يهوديان ذونواس را تحريك كردند تا اهل نجران را وادار به پذيرش آيين يهود كند.
ذونواس وارد نجران شد ساكنان آن جا را جمع و دين يهود را بر آنان عرضه كرد، اما آنها زير بار نرفتند، حاضر شدند بميرند، ولي از دين خود بر نگردند. ذونواس دستور داد خندق بزرگي حفر كنند، آن را پر از هيزم كردند و آتش زدند گروهي از نصارا را زنده زنده در آتش انداختند و سوزاند و گروهي را با شمشير كشتند و قطعه قطعه كردند.(1)
پي نوشت:
1. ماجراي فوق به صورتهاي مختلف در بسياري از كتب تفسير و تاريخ آمده است از جمله كتاب مجمع البيان؛ تفسير ابوالفتوح؛ تفسير كبير فخر رازي، تفسير قرطبي و ابن هشام در سيره ج 1، ص 35 و ج 26، ص 337.
eporsesh.com
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}