پرسش :

آيات اعجاز قرآن در مورد اخبار غيبي چه مي باشد؟


شرح پرسش :
پاسخ :
1- «الم ـ غُلِبَتِ الرُّومُ في اَذْنَي الْاَرْضِ وَهُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ ـ في بِضْغِ سِنينَ لِلّهِ الْاَمْرُ مِنْ قَبْلُ و مِنْ بَعْدُ وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ ـ بِنَصْرِ اللهِ مَنْ يَشاءُ وَهُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمُ ـ وَعْدَاللهِ لا يُخْلِفُ اللهُ وَعْدَهُ وَلكِنَّ اَكْثَرَ النّاسِ لا يَعْلَمُونَ» روم/ 1 تا 6
2- «لَقَدْ صَدَقَ اللهُ رَسُولَهُ الرُّءْيا بِالّحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ اِنْ شاءَ اللهُ آمِنينَ مُحَلِّقينَ رُؤُسَكُمْ وَمُقَصِّرينَ لاتَخافُونَ فَعَلِمَ مالَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مُنْ دُونِ ذلِكَ فَتْحاً قَريباً» فتح/ 27
3- «وَعَدَكُمْ اللهُ مَغانِمَ كَثيرةً تَاْخُذُونَها فَعَجَّلَ لَكُمْ هذِه وَكَفَّ اَيْدِيَ النّاسِ عَنْكُمْ وَلِتَكُونَ آيَةً لِلْمُؤْمِنينَ وَيَهدِيَكُمْ صِراطاً مُسْتَقيماً ـ وَاُخْري لَمْ تَقْدِرُوا عَلَيْها قَدْ احاطَ اللهُ بِها وَكانَ اللهُ علي كَلِّ شَيْءٍ قَديراً» فتح/ 20 و 21
4- «اَمْ يَقُولُونَ نَحْنُ جَميعٌ مَنْتَصِرٌ ـ سَيُهْزَمُ الْجَمْعُ وَيُوَلُّونَ الدُّبُرَ» قمر/ 44 و 45
5- «وَاِذْ يَعِدُكُمْ اللهُ اِحْدَي الطّائِفَتَيْنِ اَنَّها لَكُمْ وَتَوَدُّونَ اَنَّ غَيْرَ ذاتِ الشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ وَيُريدُ اللهُ اَنْ يُحِقَّ الْحَقَ بِكَلِماتِه وَيَقْطَعَ دابِرَ الْكافِرينَ ـ لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْباطِلَ وَلَوْكَرِهَ المُجْرِمُونَ» انفال 7 و 26
6- «اِنَّ الَّذي فَرَضَ عَلَيْكَ القُرآنَ لَرادُّكَ اِلي مَعادٍ» قصص/ 85
7- «تَبَّت يَدا اَبي لَهَبٍ وَتَبَّ ـ ما اَغْني عَنْهُ مالُهُ وَما كَسَبَ ـ سَيَصْلي ناراً ذاتَ لَهَبٍ» تبت/ 1 تا3
26- «اِنّا اَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ ـ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ـ اِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْاَبْتَرُ» كوثر/ 1 تا 3
9- «لَنْ يَضُرُّوكُمْ اِلاّ اَذًي وَاِنْ يُقاتِلُوكُم يُوَلُّوكُمْ الْاَدْبارَ ثُمَّ لايُنْصَروُنَ» آل عمران/ 111
10- «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةٌ اَيْنَ ما ثُقِفُوا اِلاّ بِحَبْلٍ مِنَ اللهِ وَحَبْلٍ مِنَ النّاسِ» آل عمران/ 112
ترجمه آیات:
1- الم
روميان مغلوب شدند.
(و اين شكست) در سرزمين نزديكي رخ داد، اما آنها بعد از مغلوبيت به زودي غلبه خواهند كرد.
در چند سال، همه كارها از آن خدا است، چه قبل و چه بعد، (از اين شكست و پيروزي) و در آن روز مؤمنان خوشحال خواهند شد.
به سبب ياري پروردگار، خداوند هر كس را بخواهد نصرت مي دهد و او عزيز و رحيم است.
اين چيزي است كه خداوند وعده كرده، وعده الهي هرگز تخلف نمي پذيرد ولي اكثر مردم نمي دانند.
2- خداوند آنچه را به پيامبرش در عالم خواب نشان داد راست بود، بطور قطع همه شما به خواست خدا وارد مسجد الحرام مي شويد در نهايت امنيت، و در حالي كه سرهاي خود را تراشيده، يا ناخنهاي خود را كوتاه كرده و از هيچ كس ترس و وحشتي نداريد، ولي خداوند چيزهايي مي دانست كه شما نمي دانستيد (و در اين تأخير حكمتي بود) و قبل از آن فتح نزديكي (براي شما) قرار داد.
3- خداوند غنائم فراواني به شما وعده داده كه آنها را به چنگ آوريد ولي اين يكي را زودتر براي شما فراهم ساخت و دست تعدي مردم (دشمنان) را از شما بازداشت، تا نشانه اي براي مؤمنان باشد، و شما را به راه راست هدايت كند.
و نيز غنائم و فتوحات ديگري كه شما قدرت بر آن نداريد، ولي خداوند قدرتش بر آن احاطه دارد نصيب شما مي كند و خداوند بر هر چيز توانا است.
4- يا مي گويند ما جماعتي متحد و نيرومند و پيروزيم؟
(ولي بدانند) جمعشان به زودي شكست مي خورد و پا به فرار مي گذارند.
5- و (به ياد بياوريد) هنگامي را كه خداوند به شما وعده داد كه يكي از دو گروه (كاروان تجاري قريش يا لشكر آنها) براي شما خواهد بود، اما شما دوست مي داشتيد كه كاروان براي شما باشد (و بر آن پيروز شويد)، ولي خداوند مي خواهد حق را با كلمات خود تقويت و ريشه كافران را قطع كند (لذا شما را با لشكر قريش درگير ساخت). تا حق تثبيت شود و باطل از ميان برود هر چند مجرمان كراهت داشته باشند.
6- آن كس كه قرآن را بر تو فرض كرد تو را به جايگاهت (زادگاهت) باز مي گرداند.
7- بريده باد هر دو دست ابولهب (و مرگ بر او باد). هرگز مال و ثروت او و آنچه را به دست آورد و به حالش سودي نبخشيد. و به زودي وارد آتشي مي شود كه داراي شعله فروزان است.
8- ما به تو كوثر (خير و بركت فراوان) عطا كرديم. اكنون كه چنين است براي پروردگارت نماز بخوان و قرباني كن. مسلما دشمن تو ابتر و بلاعقب است.

9- آنها (اهل كتاب مخصوصاً يهود) هرگز نمي توانند به شما زيان برسانند، جز آزارهاي مختصر، و اگر با شما پيكار كنند به شما پشت خواهند كرد (و شكست مي خورند) سپس كسي آنها را ياري نمي كند.
10- آنها هر كجا يافت شوند مهر ذلت بر آنان خورده است، مگر با ارتباط با خدا (و تجديد نظر در روش ناپسند خود) و (يا) با ارتباط با مردم (و وابستگي به اين و آن).
eporsesh.com