پرسش :

آيه شريفه، يوم ينفخُ في الصور، چند مرتبه در قرآن کریم آمده و داراي چه پيامی است و قرآن از چند نفخ خبر می دهد؟


شرح پرسش :
پاسخ :
اين تعبير چهار بار در قرآن مجيد در آيات 73 انعام و 102 طه و 87 نمل و 18 نبأ آمده است، در نخستين آيه مي فرمايد [در آن روز كه در صور دميده مي شود حكومت از آن اوست] «وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ في الصُّورِ».
و در آيه دوم مي فرمايد [اين مجازاتها در آن روز واقع مي شود كه در صور دميده خواهد شد، و مجرمان را با بدنهاي كبود در آن روز گردآوري مي كنيم] «يَوْمَ يُنْفَخُ في الصُّورِ وَنَحْشُرُ الْمُجْرِميْنَ يَوْمَئِذٍ زُرْقاً».
و در آيه سوم مي فرمايد [به خاطر بياوريد آن روز را كه در صور دميده مي شود، و تمام كساني كه در آسمانها و زمين هستند در وحشت فرو مي روند، مگر كساني كه خدا بخواهد] «وَيَوْمَ يُنْفَخُ في الصُّورِ فَفَزِعَ مَنْ فِي السَّمواتِ وَمَنْ فِي الْأرْضِ اِلا مَنْ شاءَ الله».
و در آيه چهارم مي فرمايد [همان روز كه در صور دميده مي شود و شما فوج فوج وارد محشر مي شويد] «يَوْمَ يُنْفَخُ في الصُّورِ فَتَأْتُونَ اَفْواجاً».
قرآن مجيد از دو نفخ صور خبر مي دهد در نفخه اول همه موجودات زنده زمين و آسمان مي ميرند، و در نفخ دوم كه نفخه حيات است همگي زنده و آماده براي حساب و كتاب مي شوند ولي آيات چهارگانه فوق همه يا غالباً مربوط به نفخ دوم يعني نفخ حيات در قيامت است.
در هر صورت اين توصيف قرآن از قيامت، حوادث زيادي را كه در آغاز آن روز واقع مي شود در نظرها مجسم مي كند، و اين تعبير از تعبيرهاي بسيار پرمعني است كه حوادث سخت و وحشتناك آن روز را از مقابل چشم دل عبور مي دهد و او را آگاه مي سازد.
براي اينكه بدانيم اين تعبير چه محتوائي در بر دارد به يك حديث از پيامبر ا كرم (صلی الله علیه و آله و سلم) كه در ذيل آيه چهارم (آيه 18نبأ روايت شده، و تنها به گوشه اي از اين حوادث اشاره مي كند ياد آور مي شويم
«معاذ بن جبل» مي گويد: از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) تفسير آيه «يَوْمَ يُنْفَخٌ في الصُّورِ فَتَأْتُونَ اَفْواجاً» را پرسيدم، پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
از مطلب بزرگي سئوال كردي، سپس سيلاب اشك از چشمان مباركشان جاري شد، و فرمودند:
«اين افواجي كه به هنگام نفخ صور وارد محشر مي شوند ده گروه از امت من هستند كه خداوند آنها را از جماعات مسلمين جدا مي سازد گروهي به صورت بوزينگان هستند ـ آنها كه در ميان مردم سخن چيني و جاسوسي مي كنند، گروه ديگري به صورت خوكها خواهند بود ـ آنها كه اهل اموال حرامند ـ گروهي را با پاهايشان آويزان مي كنند ـ آنها كه رباخوارند ـ گروه ديگري نابينايند ـ آنها كه در قضاوت ستم مي كنند ـ و گروهي كر و لال وارد محشر مي شوند، آنها كساني هستند كه در اعمالشان گرفتار عُجبند، گروه ديگري زبانهايشان را به دندان مي جوند، آنها دانشمندان و سخن گوياني هستند كه گفتارشان از اعمالشان جدا است! و گروهي دست و پا بريده وارد مي شوند، و آنها آزار دهندگان همسايگانند، و گروهي را بر شاخه هاي آتش دوزخ به دار مي آويزند، و آنها خبر چينان ميان مردم، و سلاطين ظالمند، و گروهي بدبوتر از مردارند، و آنها كساني هستند كه در اين دنيا در شهوات غرقند و حق الله را از اموالشان نمي پردازند، و بالاخره گروهي لباسهاي آلوده به قطران (قطران ماده قابل اشتعال است) كه به تنهايشان چسبيده در تن دارند و آنها اهل كبر و غرورند»!
eporsesh.com