پرسش :
شبهه: نظريه جمهوري اسلامي و ولايت فقيه نظريهاي بشري است يعني حاصل فهم بشري است كه در طول زمان پرورش يافته؛ زيرا اگر حاصل فهم بشري نبوده و نظريهاي الهي است، بايد كامل و پاسخگوي همه مسائل باشد .
شرح پرسش :
پاسخ :
پيشنهاد فوق مبتنى بر اين فرض است كه: 1. صرف وجود مشكلات و معضلات در هر جامعهاى، به معناى ناكار آمدى نظام سياسى حاكم بر آن است. 2. رفع معضلات و مشكلات در گرو تغيير نظام سياسى است. اگر چنين باشد، تمام نظامهاى سياسى ناكار آمدند؛ زيرا هيچ جامعهاى را نمىتوانيد مثال بزنيد كه داراى پارهاى معضلات و مشكلات حل نشده نباشد. نه جوامعى كه معضلات كمترى دارند، هميشه ناشى از برترى نظام سياسىشان مىباشد، و جوامعى كه معضلات بيشترى دارند، همواره ناشى از ضعف نظام سياسى آنها نيست. شاهد مطلب آن است كه مىتوان نظامهاى سياسى مشتركى يافت كه وضعيت اجتماعى آنها، متفاوت است. به عنوان مثال امريكا، هند، فرانسه و... از كشورهايى شاخص در نظام دموكراسى هستند؛ در حالى كه مشكلات اجتماعى در مثل امريكا و هند، فوق العاده زياد است. جالب اين است كه برخى از جامعهشناسان، سياست و حكومت دموكراتيك را از نظامهاى بسيار كارآمد به حساب مىآورند؛ در حالى كه برخى از اين رژيمها با عدول از اصول بنيادين نظام سياسى خود، به حل مشكلات و معضلات اجتماعى خويش مىپردازند! به عنوان مثال امريكا براى حل مشكل ركود شديد اقتصادى -بر خلاف خواست عمومى به جنگ و ديكتاتورى بينالمللى متوسل مىشود و با نظامىگرى براى شركتهاى امريكايى بازارگشايى مىكند. اين به معناى آن نيست كه رژيم سياسى هيچ تأثيرى در بهبود يا عدم بهبود اوضاع ندارد؛ بلكه آنچه مورد نظر است، اينكه نبايد به مسائل اجتماعى با نگاه تك عاملى نگريست و همه چيز را يكسونگرانه، تبيين و ارزيابى كرد. از طرف ديگر در گمانه ذكر شده، وجوه مثبت، كاميابىها و موفقيتها ناديده گرفته شده و صرفاً بر نقاط منفى -بدون جست و جوى علل مختلف مؤثر در آنها انگشت نهاده شده است. چنين نگاهى فاقد اعتبار علمى است. زمانى ادعاى فوق روا است كه با تحليل دقيق منطقى، بتوان روشن نمود كه كدام يك از مؤلفههاى نظام سياسىِ مبتنى بر دين، مانع كارآمدى حكومت است و چرايى آن را با دقت علمى بتوان تبيين كرد. در حالىكه چنين چيزى هرگز وجود ندارد و مؤلفههاى نظام سياسى دينى، نه تنها هيچ كاستى نسبت به ديگر نظامها ندارد؛ بلكه از جهاتى چند، بر ديگر نظامهاى سياسى برترى دارد. شرح تفصيلى اين مسأله، از مقايسه جامع بين سيستمهاى سياسى به دست مىآيد. نكته ديگر اينكه منظور از كارآمدى، چگونگى تحقق آن و حدود اهميت و ارزشگذارى درباره آن است. به عنوان مثال آيا براى ما كارآمدى در جهات مادى، از چنان اهميتى برخوردار است كه براى رسيدن به آن بتوان اصول و ارزشها را زير پا نهاد و همچون استعمارگران، به استثمار و ستم ملل ديگر پرداخت و بدين وسيله رفاه عمومى پديد آورد يا نه؟ به طور حتم در نگاه ارزشى اسلام چنين چيزى روا نيست و پذيرش پارهاى از مشكلات مقبولتر است. بر خلاف مبانى ارزشى سودانگارانه در يوتيليتاريانيسم غربى. در آخر ذكر اين نكته لازم است كه با وجود تمامى مشكلات موجود، نظام ما نسبت به سالهاى قبل از انقلاب و ساير كشورهايى كه در وضعيت مشابهى با كشور ما هستند و دوران گذار و سازندگى و جنگ تحميلى، محاصرههاى اقتصادى، سياسى، نظامى و... را پشت سر مىگذارند، در وضعيت بسيار مناسبترى قرار دارد؛ هر چند تا رسيدن به حكومت عدل الهى و تحقّق خواستههاى مشروع مردم، راه طولانى در پيش داريم. از طرف ديگر به نظر ما يكى از عوامل عمده در وجود پارهاى از مشكلات جامعه، عدم اجراى كامل اصول و قوانين اسلامى است. اميد آنكه با همكارى و هماهنگى تمامى مردم، مسؤولان امر و قواى سهگانه، شاهد جامعهاى هر چه اسلامىتر و منطبق با آرمانهاى نظام اسلامى باشيم.
منبع: لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها
پيشنهاد فوق مبتنى بر اين فرض است كه: 1. صرف وجود مشكلات و معضلات در هر جامعهاى، به معناى ناكار آمدى نظام سياسى حاكم بر آن است. 2. رفع معضلات و مشكلات در گرو تغيير نظام سياسى است. اگر چنين باشد، تمام نظامهاى سياسى ناكار آمدند؛ زيرا هيچ جامعهاى را نمىتوانيد مثال بزنيد كه داراى پارهاى معضلات و مشكلات حل نشده نباشد. نه جوامعى كه معضلات كمترى دارند، هميشه ناشى از برترى نظام سياسىشان مىباشد، و جوامعى كه معضلات بيشترى دارند، همواره ناشى از ضعف نظام سياسى آنها نيست. شاهد مطلب آن است كه مىتوان نظامهاى سياسى مشتركى يافت كه وضعيت اجتماعى آنها، متفاوت است. به عنوان مثال امريكا، هند، فرانسه و... از كشورهايى شاخص در نظام دموكراسى هستند؛ در حالى كه مشكلات اجتماعى در مثل امريكا و هند، فوق العاده زياد است. جالب اين است كه برخى از جامعهشناسان، سياست و حكومت دموكراتيك را از نظامهاى بسيار كارآمد به حساب مىآورند؛ در حالى كه برخى از اين رژيمها با عدول از اصول بنيادين نظام سياسى خود، به حل مشكلات و معضلات اجتماعى خويش مىپردازند! به عنوان مثال امريكا براى حل مشكل ركود شديد اقتصادى -بر خلاف خواست عمومى به جنگ و ديكتاتورى بينالمللى متوسل مىشود و با نظامىگرى براى شركتهاى امريكايى بازارگشايى مىكند. اين به معناى آن نيست كه رژيم سياسى هيچ تأثيرى در بهبود يا عدم بهبود اوضاع ندارد؛ بلكه آنچه مورد نظر است، اينكه نبايد به مسائل اجتماعى با نگاه تك عاملى نگريست و همه چيز را يكسونگرانه، تبيين و ارزيابى كرد. از طرف ديگر در گمانه ذكر شده، وجوه مثبت، كاميابىها و موفقيتها ناديده گرفته شده و صرفاً بر نقاط منفى -بدون جست و جوى علل مختلف مؤثر در آنها انگشت نهاده شده است. چنين نگاهى فاقد اعتبار علمى است. زمانى ادعاى فوق روا است كه با تحليل دقيق منطقى، بتوان روشن نمود كه كدام يك از مؤلفههاى نظام سياسىِ مبتنى بر دين، مانع كارآمدى حكومت است و چرايى آن را با دقت علمى بتوان تبيين كرد. در حالىكه چنين چيزى هرگز وجود ندارد و مؤلفههاى نظام سياسى دينى، نه تنها هيچ كاستى نسبت به ديگر نظامها ندارد؛ بلكه از جهاتى چند، بر ديگر نظامهاى سياسى برترى دارد. شرح تفصيلى اين مسأله، از مقايسه جامع بين سيستمهاى سياسى به دست مىآيد. نكته ديگر اينكه منظور از كارآمدى، چگونگى تحقق آن و حدود اهميت و ارزشگذارى درباره آن است. به عنوان مثال آيا براى ما كارآمدى در جهات مادى، از چنان اهميتى برخوردار است كه براى رسيدن به آن بتوان اصول و ارزشها را زير پا نهاد و همچون استعمارگران، به استثمار و ستم ملل ديگر پرداخت و بدين وسيله رفاه عمومى پديد آورد يا نه؟ به طور حتم در نگاه ارزشى اسلام چنين چيزى روا نيست و پذيرش پارهاى از مشكلات مقبولتر است. بر خلاف مبانى ارزشى سودانگارانه در يوتيليتاريانيسم غربى. در آخر ذكر اين نكته لازم است كه با وجود تمامى مشكلات موجود، نظام ما نسبت به سالهاى قبل از انقلاب و ساير كشورهايى كه در وضعيت مشابهى با كشور ما هستند و دوران گذار و سازندگى و جنگ تحميلى، محاصرههاى اقتصادى، سياسى، نظامى و... را پشت سر مىگذارند، در وضعيت بسيار مناسبترى قرار دارد؛ هر چند تا رسيدن به حكومت عدل الهى و تحقّق خواستههاى مشروع مردم، راه طولانى در پيش داريم. از طرف ديگر به نظر ما يكى از عوامل عمده در وجود پارهاى از مشكلات جامعه، عدم اجراى كامل اصول و قوانين اسلامى است. اميد آنكه با همكارى و هماهنگى تمامى مردم، مسؤولان امر و قواى سهگانه، شاهد جامعهاى هر چه اسلامىتر و منطبق با آرمانهاى نظام اسلامى باشيم.
منبع: لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}