پرسش :

در ماجراى تهمت زدن به ماريه، همسر پيامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است كه آن حضرت به امام على(عليه السلام) امر فرمودند كه برو قبطى( فرد مورد اتهام) را به قتل برسان. آيا پيامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نمى دانستند كه عايشه دروغ مى گويد و به ماريه تهمت زده است؟


شرح پرسش :
پاسخ :
پيامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، حضرت على(عليه السلام) را در ظاهر براى اجراى فرمان قتل فرستاد آن حضرت از واقعيت خبر داشت و امام على(عليه السلام) را فرستاد تا مطلب روشن شده، پاكى شخص مورد تهمت زنندگان بر ملاء شود.
در روايتى از امام صادق (عليه السلام) نقل شده كه پيامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مى دانست كه تهمت زنندگان دروغ مى گويند و اگر دستور پيامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به حضرت على(عليه السلام) از باب تكليف حتمى بود، امام على(عليه السلام) بر نمى گشت جز بعد از كشتن مرد قبطى.
از همين رو حضرت على(عليه السلام) به تعقيب مرد قبطى پرداخت و هنگامى كه مرد از بالا درخت به پائين افتاد و عورتش معلوم شد و آشكار شد كه عورت مردانه ندارد از كشتن او صرف نظر كرد.
بنابراين فرستادن حضرت على(عليه السلام) دليل بر اين مطلب نيست كه رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) اصلا از واقع امر آگاه نبوده است.
eporsesh.com