پرسش :

در عمل لقاح چه اتفاقي مي افتد؟


شرح پرسش :
پاسخ :
زندگي از عمل اعجاب انگيز لقاح آغاز مي شود. هنگامي که يک اسپرم به داخل غشاي خارجي يک تخمک نفوذ مي کند و با هم پيوند مي خورند، سلول تخم را تشکيل مي دهند. هنگامي که اسپرم و تخمک (هر يک 23 کروموزوم دارند) به هم مي پيوندند و در هم ادغام مي شوند، در نتيجه، تخمک بارور شده 46 کروموزوم لازم براي تشکيل انسان را دارد.
دو قلو يا چند قلو بودن جنين به اين دليل است که دو يا بيش از دو تخمک در يک زمان بارور مي شوند. دو قلوهاي همسان در اثر تقسيم يک تخمک بارور شده به دو تخمک به وجود مي آيند.
مسير تخمک
هنگامي که تخمک بارور مي شود، به طرف لوله رحم و سپس رحم حرکت مي کند، که در اين مسير با ذخيره انرژي خود زنده مي ماند تا به داخل رحم برسد. در اين مرحله، تخمک هنوز به صورت ميکروسکوپي و هنوز هم کوچک است و با چشم غير مسلح نمي توان آن را ديد. پس از شش روز تخمک شروع به مصرف ذخيره انرژي اش مي کند و خود را به جداره رحم مي چسباند.
شروع زندگي
تخمک بارور شده به سرعت به دو و سپس به 4 و 8 و... سلول تقسيم مي شود. هنگامي که تخمک بارور شده کمتر از 32 سلول است (مورولا) اين سلول هاي اوليه توانايي تشکيل همه بخش هاي بدن جنين را دارند و سلول هايي که توانايي تشکيل بقيه سلول ها را دارند به سلول هاي چند توانه يا بنيادي معروفند.
لانه گزيني
پس از گذشت 6 روز از لقاح، توده سلولي رشد و تمايز يافته و تبديل به پلاستوسيست مي شود. بلاستوسيست داراي دو دسته سلولي است: يک توده دروني که جنين را مي سازد و يک توده خارجي که لايه هاي اطراف جنين را مي سازد. رويان در مرحله بلاستوسيست به ديواره ي رحم مي چسبد و شروع به نفوذ به داخل ديواره ي رحم مي کند و جفت را تشکيل مي دهد.
منبع: بارداری و زایمان سالم، مولفان: دکتر کریستف لیز و دکتر کارینا رینولدز و گرین مک کارتان، مترجم: ملیحه وفایی، انتشارات کتاب سعدی، چاپ سوم(1390).