پرسش :

چگونه مي توانم مدتي را تنها در کنار نوزادم باشم بدون اينکه کودک بزرگم ناراحت شود؟


شرح پرسش :
پاسخ :
شما مي توانيد سعي کنيد که محبت و توجه تان به هر دوي آن ها يکسان باشد. در اين صورت کودک بزرگ تر نه تنها از تنها بودن شما با نوزادتان ناراحت نمي شود، بلکه روابط عاطفي خانواده با کودک بزرگ تر نيز قوي تر خواهد شد. شما مي توانيد از همسر، مادربزرگ يا دوستان خود کمک بگيريد تا از نوزادتان مراقبت کنند و شما نيز بتوانيد مدتي را با کودک بزرگ ترتان سپري کنيد و بدون حضور نوزاد توجه و محبت بيشتري به او داشته باشيد. مثلاً، مي توانيد از همسرتان بخواهيد تا نوزادتان را بيرون ببرد و کمي قدم بزند و شما نيز با کودک بزرگ ترتان در خانه تنها باشيد.
کودک بزرگ ترتان را آماده کنيد
لحظه ورود کودک جديد، براي کودک بزرگ ترتان لحظه دشواري مي تواند باشد؛ زيرا ممکن است احساس کند که ديگر مورد توجه شما نخواهد بود و مورد محبت کمتري قرارخواهد گرفت. چنانچه با برنامه و از قبل کودکتان را براي ورود کودک جديد آماده کنيد، موجب برطرف شدن ناراحتي کودک بزرگ تر خواهد شد. اينکه چگونه درباره ورود کودک جديد با او صحبت کنيد، به ديد و نظر او نسبت به اين مسئله بستگي دارد.
آماده کردن يک کودک کم سن و سال براي ورود يک کودک جديد
اگرچه توضيح مسئله براي يک کودک زير دو سال بسيار مشکل است، اما اينکه بتوانيد با حالتي عادي و غير نگران کننده در مورد اتفاقي که افتاده توضيح دهيد، بسيار حايز اهميت است. البته بهتر است کمي صبر کنيد تا از ظاهر شما هم مشخص شود که باردار هستيد، سپس مسئله را براي او مطرح کنيد؛ چراکه کودک نوپاي شما ممکن است از ديدن شکم بزرگ شما خوشحال شود و به کودک جديد هم علاقه مند گردد. مي توانيد براي او داستان هايي تعريف کنيد که کودک جديد از کجا مي آيد يا عکس هايي از لحظه تولد نوزاد به او نشان دهيد و به او خبرهاي جديد بدهيد. ارتباط با خانواده هايي که چندين بچه دارند يا اينکه نوزاد دارند نيز بسيار مفيد و مؤثر خواهد بود.
آماده کردن يک کودک کمي بزرگ تر براي ورود يک کودک جديد
هرچه کودک بزرگ تر باشد، زودتر و راحت تر مي توانيد اين خبر را به او بدهيد. کودکي که کمي سن او بيشتر است ممکن است علاقه مند باشد بداند که براي شما چه اتفاقي افتاده و نوزاد چقدر رشد کرده است. براي او توضيح دهيد که نوزاد درون بدن شما حرکت مي کند. مي توانيد از او بخواهيد که براي کودک جديد اسم انتخاب کند. همه اين کارها محيط را براي ورود يک کودک جديد در خانواده آماده خواهد کرد.
اعضاي خانواده و دوستان مي توانند کمک کنند
از خانواده و دوستان خود بخواهيد تا براي کودک بزرگ تر هيجان ايجاد کنند. در مورد نگراني تان نسبت به اينکه نکند فقط کودک جديد مورد توجه قرار بگيرد نيز با آن ها به بحث و بررسي بنشينيد.
هديه دادن
کودک جديد شما توجه بسياري را به خود جلب خواهد کرد، به گونه اي که ممکن است کودک ‏بزرگ ترتان را فراموش کنيد. هنگامي که از بيمارستان مرخص مي شويد و مي خواهيد به خانه بياييد، هديه اي از طرف کودک جديد براي کودک بزرگ ترتان بخريد و به او بدهيد. از پدربزرگ و مادربزرگ و اقوام نزديک خود بخواهيد هنگامي که براي ديدن کودک جديد مي آيند، هديه اي هم براي کودک بزرگ ترتان بياورند.
لباس پوشيدن در دوران بارداري
اينکه در دوران بارداري چه لباسي بپوشيد، به سليقه و شيوه زندگي شما بستگي دارد. هنگامي که براي خريد لباس دوران بارداري مي رويد، متوجه مي شويد که همه لباس هاي مخصوص اين دوران گشاد و راحت هستند و انواع و اقسام و مدل هاي مختلفي دارند. بنابراين، حق انتخاب شما بسيار زياد خواهد بود. ممکن است نيازي به خريد انواع لباس هاي خاص نداشته باشيد و فقط با خريد چند پيراهن گشاد يا سارافون، مدت دوران بارداري تان را با آن ها سپري کنيد.
منبع: بارداری و زایمان سالم، مولفان: دکتر کریستف لیز و دکتر کارینا رینولدز و گرین مک کارتان، مترجم: ملیحه وفایی، انتشارات کتاب سعدی، چاپ سوم(1390).