پرسش :

در دوران بارداری هستم و هميشه احساس گرماي زياد و کَلافِگي مي کنم؛ چرا؟


شرح پرسش :
پاسخ :
‏به دليل آنکه خون بيشتري در بدن شما جريان دارد، ممکن است احساس گرماي بيشتري کنيد و متوجه شويد که زياد عرق مي کنيد و ممکن است در قسمت هاي کشاله ران و زير بغلتان عرق سوز شود. بنابراين، مرتب دوش بگيريد و سعي کنيد خيلي اضافه وزن نداشته باشيد؛ چراکه موجب گرم تر شدن بدتنان، عرق کردن و ايجاد ناراحتي در شما خواهد شد.
ظاهري آراسته؛ احساس سرحالي
تغييرات هورموني در دوران بارداري موجب مي شود که سرحال تر و پر شور و نشاط تر شويد، يا اينکه بر عکس، اثر متضاد داشته باشد.
پوست شما :
جريان اضافي خون در بدن شما موجب مي شود پوست بدنتان مرطوب تر و لکّه دارتر شده و انعطاف پذيري و نرمي آن نيز کم شود. با اين وجود، هورمون هاي مربوط به دوران بارداري براي بعضي از پوست هاي خاص مشکلاتي به وجود مي آورد؛ مثلاً، استروژن توليد چربي را کاهش مي دهد؛ يعني پوست خشک مي شود و ممکن است لکه هاي تيره رنگ روي پوست ايجاد کند. چون بافت پوست تغيير مي کند، ممکن است لازم باشد از مرطوب کننده ها استفاده کنيد. پزشک ممکن است به شما توصيه کند که در دوران بارداري داروهاي ضد لک را استفاده نکنيد. اين توصيه مهم است؛ زيرا استفاده از اين داروها در دوران بارداري مضرّ است.
ــ پوست چرب: اگر پوست شما هميشه چرب نيست، خيلي نگران نباشيد؛ چراکه احتمالاً يک حالت موقتي مخصوص دوران بارداري خواهد بود. از لوسيون آسترينجنت (ايجاد انقباض به دنبال استفاده موضعي) و يک نوع مرطوب کننده مخصوص پوست هاي چرب، به طور روزانه استفاده کنيد. اگر از ماسک خاصّي براي تقويت پوست صورتتان استفاده مي کنيد، بايد مطمئن باشيد که عاري از چربي است.
ــ پوست خشک: از صابون استفاده نکنيد؛ زيرا با برداشتن دانه هاي روغني و مرطوب کننده طبيعي پوست، موجب خشک شدن پوستتان خواهد شد. از لوسيون بچه يا شوينده هاي غير اسيدي استفاده کنيد. قبل از حمام کردن از روغن هاي مخصوص حمام استفاده کنيد تا پوستتان را نرم و مرطوب کند، اما به مدت طولاني آن ها را روي پوست خود نگذاريد؛ زيرا موجب بيشتر خشک شدن پوستتان خواهد شد.
موهاي شما:
مو به صورت يک چرخه ريزش و رويشي مجدد رشد مي کند. هنگامي که باردار هستيد، موهاي شما در مرحله رشد باقي مي مانند؛ بدين معنا که ممکن است ضخيم تر و براق تر شوند. بعضي از زنان اين حالت موها را دوست دارند؛ زيرا فکر مي کنند نسبت به قبل موهايشان بهتر شده است. بعضي از آن ها هم از اين ضخيم شدن موها احساس خوبي ندارند. اگر جزو دسته دوم هستيد، بهتر است موهايتان را کوتاه کنيد. شامپويتان را عوض کنيد و از نرم کننده هاي مو هم مي توانيد استفاده کنيد. تا چند ماه پس از زايمان ممکن است موهاي شما شروع به ريزش کنند؛ چراکه مرحله رشد مربوط به دوران بارداري به پايان رسيده است. نگران ريزش موهايتان نباشيد، کچل نخواهيد شد، به زودي چرخه ريزش و رويش مجدد موهايتان از سر گرفته خواهد شد.
دندان ها و لثه هاي شما :
‏به محض اينکه باردار شديد، به دندانپزشک مراجعه کنيد. بارداري بر روي لثه هاي شما تأثير مي گذارد و آن ها را اسفنج مانند و آماده ابتلا به عفونت مي کند. بنابراين، مراقبت و تميز کردن مرتب و منظم آن ها بسيار اهميّت دارد. حتماً به دندانپزشک بگوييد که باردار هستيد؛ چراکه بايد از قرار گرفتن در معرض اشعه ايکس و عکسبرداري مگر در مواقع بسيار ضروري اجتناب کنيد.
ناخن هاي شما:
ممکن است در دوران بارداري ناخن هاي شما سريع تر رشد کنند يا شکننده تر و نرم تر از قبل شوند. اگر اين گونه است آن ها را کوتاه کنيد و هنگامي که باغچه را تميز مي کنيد و کارهاي خانه را انجام مي دهيد، حتماً دستکش بپوشيد.
منبع: بارداری و زایمان سالم، مولفان: دکتر کریستف لیز و دکتر کارینا رینولدز و گرین مک کارتان، مترجم: ملیحه وفایی، انتشارات کتاب سعدی، چاپ سوم(1390).