پرسش :

آيا فعاليت ها و تمريناتي هم وجود دارند که من نبايد دوران بارداری آن ها را انجام دهم؟


شرح پرسش :
پاسخ :
اکنون زمان انجام فعاليت هاي شديد و خطرناک نيست؛ چراکه ممکن است به شما يا جنينتان آسيب برسد. از انجام حرکات و فعاليت هاي ورزشي شديد مانند: پريدن از ارتفاع، دوي سرعت، يا فعاليت هاي خطرناک مانند: اسب سواري و اسکي که ممکن است آسيب جسمي به شما وارد شود، اجتناب کنيد. اگر تصميم داريد تمريني را انجام دهيد که قبلاً آن را تمرين نکرده ايد، ابتدا با مربي کار آزموده خود مشورت کنيد.
کف لگن خاصره
کف لگن خاصره به عنوان تکيه گاهي براي اندام هاي لگني شما مانند: مثانه، رحم و بخشي از روده هاست. عضلات مربوط به لگن مي توانند به کنترل روده و مثانه نيز کمک کنند. اين عضلات به خاطر سنگيني وزن جنين ممکن است کشيده شوند که موجب ناراحتي و بي اختياري کنترل ادرار در شما مي شود.
ساختار کف لگن خاصره
در محور لگن قرار گرفته در واقع نَنوي عضلات و بافت هاي فيبري معلق بين استخوان هاي لگن است.
ــ تمرينات مربوط به کف لگن خاصره:
با کشش و جمع کردن مقعد، مهبل و مجراي ادرار عضلات کف لگن را تقويت کنيد، گويي که مي خواهيد از نشت ادرار جلوگيري کنيد. چند ثانيه به همين حالت باقي بمانيد و دوباره آن را تکرار کنيد.
ــ بدن را آهسته بالا بکشيد: تا جايي که مي توانيد خودتان را بالا بکشيد و نگه داريد و تا ده شماره بشماريد. چند ثانيه در حالت استراحت قرار بگيريد و دوباره اين حرکت را تکرار کنيد.
ــ بدن را سريع بالا بکشيد: ران و ساق پا را چندين بار بکشيد و فشرده کنيد.
‏ منبع: بارداری و زایمان سالم، مولفان: دکتر کریستف لیز و دکتر کارینا رینولدز و گرین مک کارتان، مترجم: ملیحه وفایی، انتشارات کتاب سعدی، چاپ سوم(1390).