پرسش :

دوست صميمي‏ام به خاطر مهاجرت به مكاني كه مردم آن جا به خدا و ائمه اطهار‏(عليهم‏السلام) عقيده نداشتند و به روحانيون تهمت مي‏زنند و حجاب را رعايت نمي‏كنند، تغيير پيدا كرده است. براي اصلاح و هدايت او چه كنم؟


شرح پرسش :
پاسخ :
دغدغه خاطر شما براي هدايت دوست‏تان نشانه وفاداري و صداقت شما در امر دوستي است.
براي نجات و هدايت دوست شما از وضعيت نامطلوب فعلي لازم است ابتدا وضع موجود آسيب‏شناسي سپس آسيب زدايي شود و بنيه اعتقادي وي تقويت و تحكيم گردد تا بتواند در برابر آسيب‏هاي احتمالي بعدي مقاومت كند.
توضيح: بيشتر با دوستان ارتباط داشته باشيد. در درجه اوّل ارتباط حضوري و اگر نشد، ارتباط تلفني، برقرار كنيد. به منزل وي برويد و از او در منزل خود دعوت كنيد. اگر اين كار به همراهي يك دوست مشترك شما و او باشد تا در نتيجه سه نفري يا چهار نفري باشيد، بهتر است. سعي كنيد در عين حالي كه با برنامه ريزي جهت تغيير تدريجي افكار و عقايد و رفتارهاي وي، هدف خود را دنبال مي‏كنيد، با مهارت و تردستي به گونه‏اي بسيار عادي رفتار نماييد تا او نفهمد كه هدف خاصي را دنبال مي‏كنيد تا حساسيت پيدا نشود و عكس‏العمل منفي از خود نشان ندهد.
هدف از برقراري ارتباط بيشتر، شناخت دقيق‏تر عواملي است كه در تغيير رفتار و عقيده دوست شما مؤثر بوده است. ممكن است دوست جديدي پيدا كرده، يا نگرش اعضاي خانواده‏اش موجب تغيير نگرش و تغيير
رفتار وي شده است يا شكستي ناشناخته موجب پيدايش عقده در درونش گشته، و حالات و عقيده فعلي. واكنش‏هاي آن عقده و شكست باشد. گاهي فقر شديد و بعضي وقت‏ها ثروت و دارايي بيش از ظرفيت فكري باعث بروز چنين حالاتي مي‏گردد.
بس راه‏هاي ورود آسيب و ضربه اعتقادي به دوست‏تان و گاهي عوامل اجتماعي و سياسي جامعه و كارهاي ناپسنديده ديگران و... را شناسايي نماييد و چاره‏انديشي و آسيب‏زدايي كنيد. متناسب با روحيات و ذوقيات وي و ميزان تحصيلاتش كتابي بجويد و به وي هديه كنيد، يا با هم بخوانيد يا در جلسات و مجالسي كه احتمال مي‏دهيد در وي تأثير مي‏گذارد با هم شركت كنيد.
پس از شناسايي دقيق راه‏هاي آسيب پذيري دوستت، و اقداماتي كه انجام داديد. با ما مكاتبه كنيد تا اقدام مرحله بعدي را برايتان بنويسيم. لطفاً ميزان تحصيلات، سن، موقعيت اقتصادي خانواده و مختصري از روحيات وي را بنويسيد.
eporsesh.com