پرسش :

چرا صحبت كردن مرد و زن نامحرم گناه دارد؟


شرح پرسش :
پاسخ :
صحبت كردن مرد و زن نامحرم با يكديگر در صورتي كه به قصد لذت و به علت شهوت نباشد، اشكال ندارد و گناه نيست.
اگر صحبت با نامحرم به سبب شهوت و با قصد لذت باشد يا خوف اين باشد كه صحبت به گناه منجر شود، حرام است. علتش اين است كه اگر روابط جنسي و شهواني زن و مرد از راه غير شرعي صورت گيرد، موجب فساد و افتادن در دام شيطان مي گردد. نيز باعث مي شود كه فرد و جامعه در فحشا و منكر بيفتند و به انواع انحراف ها و مسايل خلاف شرع و ضد اخلاق آلوده گردند. به ياد داشته باشيم كه صفت هاي ناپسند اخلاقي و ناهنجاري هاي اجتماعي در ابتدا با تخلفات و گناهان به ظاهر ساده آغاز مي شود . روابط جنسي غير مشروع ( كه گاهي به تجاوزات جنسي منجر مي شود) با همين سخنان و نگاه هاي شهواني اوليه آغاز مي شود، بنابراين صحبت هاي شهواني دو تا نامحرم سرآغاز گسترش دامنه فحشا در جامعه است. گسترش فحشاء حتي براي آن ها كه هيچ اهميتي براي مذهب و برنامه هاي اخلاقي قايل نيستند، فاجعه آفرين است.
مطالعات دانشمندان تربيتي نشان داده: مدارسي كه دختر و پسر با هم درس مي خوانند، نيز مراكزي كه مرد و زن در آن كار مي كنند و بي بند و باري در روابط آن ها حكم فرما است ، كم كاري و عقب افتادگي و عدم مسئوليت مشاهده شده است.(1)
در روزهاي اخير از تلويزيون شنيديم كه يكي از كشورهاي اروپايي تصميم گرفت مدارس پسر و دختر را از هم جدا كند، چرا كه پي برده اند اختلاط مدارس دختر و پسرسبب افت تحصيل دانش آموزان مي شود.
افزايش طلاق ، تولد نوزادان نامشروع ، تيره شدن روابط خانوادگي از بين رفتن اعتمادها و ابتذال زنان و سقوط شخصيت آنان از زيان هاي ارتباط نامشروع زن و مرد است. از اين رو دين اسلام روابط نامشروع و شهواني زن و مرد را ممنوع كرده، براي پاسخ گويي به تمايلات غريزي جنسي ازدواج (دائم و موقت) را تنها راه صحيح اعلام كرده است. نيز ازدواج را تشويق و از ارضاي غريزة جنسي از راه هاي ناسالم برحذر نموده است.
رسول گرامي اسلام (ص) مي فرمود: " هر كس ازدواج كند، نصف دينش را نگه مي دارد".(2) حضرت صادق (ع) فرمود: "دو ركعت نمازي كه فرد متأهل بخواند، افضل است از هفتاد ركعت نماز فرد غير متأهل".(3)
پيامبر اسلام (ص) فرمود: "هر كس با زن نامحرم حرف بزند ( حرف هاي شهواني و تحريك آميز) براي هر كلمه ساليان دراز در قيامت حبس مي شود. اگر زن تحريك كنندة مرد باشد ، مثل مرد عذاب خواهد شد".(4)
پي نوشت ها :
1 - تفسير نمونه، ج14، ص 445.
2 و 3 - وسائل الشيعه، ج14، ص 5 و 6.
4 - سفينة البحار، ج6، ص 188، واژه عذب.
eporsesh.com