پرسش :
آيا پيامبران و امامان(علیهم السلام) بيشتر بر ما حقّ پدري دارند و پدران حقيقي ما در اين دنيا و بهشت هستند؟
شرح پرسش :
پاسخ :
آنچه وجه مشترك پدر و پيامبران و امامان است كه باعث ميشود حق پدري آنها مطرح باشد، پرورش انسان است. آنچه انسانها به آن نياز دارند، از طرف آنان تأمين ميشود.
آنچه انسان در زندگي مادي و جسماني خود نياز دارد، در سايه پدر و زحمتي كه او معحمل شده، به دست ميآيد.
بعضي از پدران علاوه بر آن در برآورده كردن نيازهاي روحي و معنوي نقش دارند، اما كاري كه پيامبران و امامان براي انسانها نمودهاند و از اين جهت حق پدري بر همه ما دارند، نشان دادن راه سعادت و خوشبختي و راهنمايي ما در بهره برداري از تمام نعمتهايي است كه خداوند براي ما قرار داده كه بعضي از آنها از طرف پدر و مادر به ما رسيده است؛ بنابراين آنچه مربوط به پرورش روح و نيازهاي آن و چگونگي برخورداري از زندگي سعادتمند و جاودانه در بهشت الهي ميشود (كه سعادت حقيقي انسانها در آن است) وجود پيامبران و امامان معصومعليهمالسلام است؛ با توجه به اين مسئله ميتوانيم بگوييم كه پدران حقيقي ما آنها هستند كه به ما حيات جاودانه دادهاند و ما را به حيات و خوشبختي جاويد راهنمايي كردهاند و نيز ما را از حقيقت زندگي آگاه كردهاند، اگر چه آنان كه در حيات مادي و دنيايي و تأمين نيازهاي ما نقش دارند نيز حق بزرگي بر گردن ما دارند كه پدران ما در اين جا در اولين رتبه قرار دارند.
بنابراين پيامبر و امام بر مردم حق ولايت و سرپرستي دارند، همان طور كه پدر ولايت دارد، بلكه ولايت آنان بيشتر است.
در روايتي از امام عسكريعليهالسلام از رسول اللهصلي الله وعليه وآله آمده است: "أشرّ من يُتم اليتيم الذي انقطع عن ابيه يُتم يتيم انقطع عن امامه؛ يتيم تر از كسي كه پدرش را از دست داده، فردي است كه امامش را از دست داده باشد".
بحارالانوار، ج 2، ص 2.
بنابراين پيامبران و امامان و عالمان ديني، پدران روحاني و واقعي مردم هستند و مسئوليت آنان نسبت به پدر جسماني بيشتر و شديدتر است.
eporsesh.com
آنچه وجه مشترك پدر و پيامبران و امامان است كه باعث ميشود حق پدري آنها مطرح باشد، پرورش انسان است. آنچه انسانها به آن نياز دارند، از طرف آنان تأمين ميشود.
آنچه انسان در زندگي مادي و جسماني خود نياز دارد، در سايه پدر و زحمتي كه او معحمل شده، به دست ميآيد.
بعضي از پدران علاوه بر آن در برآورده كردن نيازهاي روحي و معنوي نقش دارند، اما كاري كه پيامبران و امامان براي انسانها نمودهاند و از اين جهت حق پدري بر همه ما دارند، نشان دادن راه سعادت و خوشبختي و راهنمايي ما در بهره برداري از تمام نعمتهايي است كه خداوند براي ما قرار داده كه بعضي از آنها از طرف پدر و مادر به ما رسيده است؛ بنابراين آنچه مربوط به پرورش روح و نيازهاي آن و چگونگي برخورداري از زندگي سعادتمند و جاودانه در بهشت الهي ميشود (كه سعادت حقيقي انسانها در آن است) وجود پيامبران و امامان معصومعليهمالسلام است؛ با توجه به اين مسئله ميتوانيم بگوييم كه پدران حقيقي ما آنها هستند كه به ما حيات جاودانه دادهاند و ما را به حيات و خوشبختي جاويد راهنمايي كردهاند و نيز ما را از حقيقت زندگي آگاه كردهاند، اگر چه آنان كه در حيات مادي و دنيايي و تأمين نيازهاي ما نقش دارند نيز حق بزرگي بر گردن ما دارند كه پدران ما در اين جا در اولين رتبه قرار دارند.
بنابراين پيامبر و امام بر مردم حق ولايت و سرپرستي دارند، همان طور كه پدر ولايت دارد، بلكه ولايت آنان بيشتر است.
در روايتي از امام عسكريعليهالسلام از رسول اللهصلي الله وعليه وآله آمده است: "أشرّ من يُتم اليتيم الذي انقطع عن ابيه يُتم يتيم انقطع عن امامه؛ يتيم تر از كسي كه پدرش را از دست داده، فردي است كه امامش را از دست داده باشد".
بحارالانوار، ج 2، ص 2.
بنابراين پيامبران و امامان و عالمان ديني، پدران روحاني و واقعي مردم هستند و مسئوليت آنان نسبت به پدر جسماني بيشتر و شديدتر است.
eporsesh.com
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}