پرسش :
چرا خداوند جهنم را آفريد؟
شرح پرسش :
پاسخ :
با توجه به آيات فراوان، اصل در نظام خلقت، رساندن انسان به كمال و پاداش و بردن او به بهشت، دار كرامت و ميهمان خانه بي نظير خداوند و پذيرايي از او در محضر جمال و كمالمطلق است. خداوند انسانها را خلق كرده تا راه عبوديت بپيمايند و رابطه بندگي خود با مولاي حقيقي را محكم كنند و مظهر آن جمال جميل گردند و دوباره به سوي او باز گردند.
»و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون«
جن و انس را نيافريديم مگر براي اينكه بندگي مراكنند
»انا للّه و انا اليه راجعون« (بقره: 156)
ما از خداييم و به سوي او باز ميگرديم
ولي بعضي انسانها از سر عناد و لجاج و استكبار، نه به فرمان عقل و قلب و گردن مينهند و نه دعوت هدايتگران الهي را ميشنوند و از سر گردنكشي راه طغيان پيش ميگيرند و به جهنم عقايد و اخلاق و اعمال رذل و ناپاك گرفتار ميشوند. اينان در حقيقت تلفات خلقت و وجودهاي تبعي و غير اصيل هستند، و جهنم جايگاه اينان است و خود جهنم هم حكم تبعي و غير اصيل بودن را دارد. البته جهنم بعضي از اين افراد كه خود را زير زنگارها و پليديهاي عقايد و اخلاق و اعمال ناپاك دفن كردهاند، با سوزاندن اين پليديها، پاك ميگرداند و شايسته وارد شدن به بهشت ميكند و بعضي هم كه هيچ شايستگي و صلاحيتي ندارند، براي هميشه هيزم جهنم خواهند بود.
امام خميني (قدس سره الشریف) ميفرمايد:
جهنم رحمتي است در صورت غضب براي كساني كه لياقت رسيدن به سعادت دارند. اگر تخليصات و تطهيراتي كه در جهنم ميشود نبود، هرگز روي سعادت را آن اشخاص نميديدند.
{ معاد از ديدگاه امام خميني، ص 303.}
جهنم، باطنش صورت لطف و رحمت الهي است كه براي تخليص مؤمنان معصيت كار و رساندن آنها به سعادت ابدي، چاره منحصره است... جهنم براي كساني كه فطرتشان به كلي معيوب نشده و به كفر و جهود و نفاق نرسيده باشند، رحمت است در صورت غضب. {همان.}
eporsesh.com
با توجه به آيات فراوان، اصل در نظام خلقت، رساندن انسان به كمال و پاداش و بردن او به بهشت، دار كرامت و ميهمان خانه بي نظير خداوند و پذيرايي از او در محضر جمال و كمالمطلق است. خداوند انسانها را خلق كرده تا راه عبوديت بپيمايند و رابطه بندگي خود با مولاي حقيقي را محكم كنند و مظهر آن جمال جميل گردند و دوباره به سوي او باز گردند.
»و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون«
جن و انس را نيافريديم مگر براي اينكه بندگي مراكنند
»انا للّه و انا اليه راجعون« (بقره: 156)
ما از خداييم و به سوي او باز ميگرديم
ولي بعضي انسانها از سر عناد و لجاج و استكبار، نه به فرمان عقل و قلب و گردن مينهند و نه دعوت هدايتگران الهي را ميشنوند و از سر گردنكشي راه طغيان پيش ميگيرند و به جهنم عقايد و اخلاق و اعمال رذل و ناپاك گرفتار ميشوند. اينان در حقيقت تلفات خلقت و وجودهاي تبعي و غير اصيل هستند، و جهنم جايگاه اينان است و خود جهنم هم حكم تبعي و غير اصيل بودن را دارد. البته جهنم بعضي از اين افراد كه خود را زير زنگارها و پليديهاي عقايد و اخلاق و اعمال ناپاك دفن كردهاند، با سوزاندن اين پليديها، پاك ميگرداند و شايسته وارد شدن به بهشت ميكند و بعضي هم كه هيچ شايستگي و صلاحيتي ندارند، براي هميشه هيزم جهنم خواهند بود.
امام خميني (قدس سره الشریف) ميفرمايد:
جهنم رحمتي است در صورت غضب براي كساني كه لياقت رسيدن به سعادت دارند. اگر تخليصات و تطهيراتي كه در جهنم ميشود نبود، هرگز روي سعادت را آن اشخاص نميديدند.
{ معاد از ديدگاه امام خميني، ص 303.}
جهنم، باطنش صورت لطف و رحمت الهي است كه براي تخليص مؤمنان معصيت كار و رساندن آنها به سعادت ابدي، چاره منحصره است... جهنم براي كساني كه فطرتشان به كلي معيوب نشده و به كفر و جهود و نفاق نرسيده باشند، رحمت است در صورت غضب. {همان.}
eporsesh.com
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}