پرسش :

حجامت چه فوايدي دارد؟


شرح پرسش :
پاسخ :
رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
الحِجامَةُ تَزيدُ العَقلَ ، وتَزيدُ الحافِظَ حِفظاً .
پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
حِجامت ، عقل را افزون مى‏كند و بر قدرت حافظه مى‏افزايد.
مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 174 ، حديث 518 ، بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 126 ، حديث 82؛ سنن ابن ماجة ، جلد 2 ، صفحه 1154 ، حديث 3488 ، المستدرك على الصحيحين ، جلد 4 ، صفحه 234 ، حديث 7479 كلاهما نحوه ، الفردوس ، جلد 2 ، صفحه 154 ، حديث 2781 كلّها عن ابن عمر دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 244
**********
الإمام عليّ عليه‏السلام :
إنَّ الحِجامَةَ تُصَحِّحُ البَدَنَ ، وتَشُدُّ العَقلَ .
امام على عليه‏السلام :
حِجامت ، بدن را صحّت مى‏دهد و عقل را استحكام مى‏بخشد.
الخصال ، صفحه 611 ، حديث 10 عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم‏السلام ، تحف العقول ، صفحه 100 وفيه «تُصِحُّ» بدل «تُصَحِّحُ» ، بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 114 ، حديث 18 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 244
**********
رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
إنَّ الحِجامَةَ فِي الرَّأسِ دَواءٌ مِن داءِ الجُنونِ وَالجُذامِ وَالعَشا وَالبَرَصِ وَالصُّداعِ .
پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
حجامتِ در سر ، درمانى براى ديوانگى ، جذام ، شب‏كورى ، پيسى و سردرد است.
المعجم الكبير ، جلد 23 ، صفحه 299 ، حديث 667 عن اُمّ سلمة وج 12 ، صفحه 225 ، حديث 13150 عن ابن عمر ، الفردوس ، جلد 2 ، صفحه 154 ، حديث 2779 عن ابن عبّاس وكلاهما نحوه ، كنز العمّال ، جلد 10 ، صفحه 13 ، حديث 28129؛ بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 126 ، حديث 81 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 266
**********
المعجم الكبير عن سَلمى خادمة رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
كانَ النَّبِيُّ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم إذَا اشتَكى أحَدٌ مِنّا رَأسَهُ قالَ : اِذهَب فَاحتَجِم ، وإذا اشتَكى رِجلَهُ قالَ : اِذهَب فَاخضِبها بِالحِنّاءِ .
المعجم الكبير- به نقل از سَلْمى خدمتگزار پيامبر خدا -: هر گاه كسى از ما از سردرد ، اظهار ناراحتى مى‏كرد ، پيامبر صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم مى‏فرمود: «برو حجامت كن»؛ و چون كسى از ما پادرد داشت ، مى‏فرمود: «برو آن را به حنا خضاب كن».
المعجم الكبير ، جلد 24 ، صفحه 298 ، حديث 755 ، تهذيب الكمال ، جلد 19 ، صفحه 123 ، مسند ابن حنبل ، جلد 10 ، صفحه 446 ، حديث 27688 نحوه ، كنز العمّال ، جلد 7 ، صفحه 131 ، حديث 18350 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 266
**********
الكافي عن حمزَةَ بن الطَيّار :
كُنتُ عِندَ أبِي الحَسَنِ الأَوَّلِ عليه‏السلام فَرَآني أتَأَوَّهُ ، فَقالَ : ما لَكَ ؟
قُلتُ : ضِرسي .
فَقالَ : لَوِ احتَجَمتَ !
فَاحتَجَمتُ فَسَكَنَ ، فَأَعلَمتُهُ .
فَقالَ لي : ما تَداوَى النّاسُ بِشَيءٍ خَيرٍ مِن مَصَّةِ دَمٍ ، أو مُزعَةِ عَسَلٍ .
قالَ : قُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ ! مَا المُزعَةُ عَسَلٍ؟
قالَ : لَعقَةُ عَسَلٍ .
الكافى- به نقل از حمزة بن طيّار: نزد امام كاظم عليه‏السلام بودم . ديد كه آه و ناله مى‏كنم . فرمود : «تو را چه شده است؟» .
گفتم : دندانم .
فرمود : «چه خوب بود حجامت مى‏كردى!».
من نيز حجامت كردم و دردم ، فرو نشست . امام عليه‏السلام را از اين موضوع ، آگاه كردم . به من فرمود : «مردم به هيچ دارويى بهتر از يك مَكشِ خون يا يك"مَزْعه" عسل ، درمان نجسته‏اند» .
گفتم : فدايت شوم! يك «مزعه» عسل چيست؟
فرمود : «يك قاشق عسل» .
الكافي ، جلد 8 ، صفحه 194 ، حديث 231 ، بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 163 ، حديث 8 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 402
**********
رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
اِحتَجِموا إذا هاجَ بِكُمُ الدَّمُ ؛ فَإِنَّ الدَّمَ رُبَّما تَبَيَّغَ بِصاحِبِهِ فَيَقتُلُهُ .
پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
اگر خون در درونتان به جوش مى‏آيد ، حجامت كنيد ؛ چرا كه خون ، گاه ممكن است در درون شخص ، طغيان كند و وى را بكُشد .
طبّ الأئمّة لابني بسطام ، صفحه 57 ، بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 120 ، حديث 42 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 462
**********
رسول الله صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
الدّاءُ ثَلاثَةٌ وَالدَّواءُ ثَلاثَةٌ ؛ فَأَمَّا الدّاءُ : فَالدَّمُ وَالمِرَّةُ وَالبَلغَمُ ؛ فَدَواءُ الدَّمِ الحِجامَةُ ، ودَواءُ البَلغَمِ الحَمّامُ ، ودَواءُ المِرَّةِ المَشِيُّ .
پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
درد ، سه چيز است و درمان نيز سه چيز . امّا درد ، عبارت است از : خون ، تلخه و بلغم . درمان خون ، حجامت است ، درمان بلغم ، حمّام است ، و داروى تلخه نيز راه رفتن .
كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد 1 ، صفحه 126 ، حديث 299 ، مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 127 ، حديث 308 ، بحار الأنوار ،ج 62 ، صفحه 127 ، حديث 87 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 462 مقصود از «مشىّ» در پايان روايت ، هر چيزى است كه مسهل باشد. از آن رو ، مسهل را «مشى» ناميده‏اند كه شخص را به راه رفتن و رفتن به سمت آبريزگاه ، وادار مى‏سازد .
www.hadithcity.com