پرسش :

هنگام نزاع عروس با مادرشوهر؛ تكليف شوهر چيست؟


شرح پرسش :
پاسخ :
شوهر عاقل، هميشه حلقه‌ي اتصال و پيوند عاطفي در بين خانمش و مادرش مي‌باشد.
اگر شوهر بعد از انديشه و تصميم درست و منطقي؛ مادرش مقصر است، با او به خشونت سخن نگفته بلكه با نرمي و ملاطفت با او سخن بگويد و احترام او را نگه دارد. از مادر كوركورانه اطاعت نكند و به تصميماتي كه مي‌گيرد به عواقب و نتايج آن بيانديشد و اگر با وجود اين كه مي‌داند مادرش مقصر است و از افكار غلط و نادرستش پيروي نمايد سعادت و خوشبختي خودش را لطمه خواهد زد. و اگر به سعادت خويش و ادامه زندگي زناشوئي علاقه دارد. بي ترديد نبايد تحت تاثير افكار مادرش قرار گيرد. بلكه بايد با انديشه و درايت او را آرام كند و در صورت ناتواني از پدرش و يا دائي‌هاي خود كمك گيرد. بتواند با مديريت صحيح خود، زندگي را به حالت اول برگرداند.
اما اگر همسرش مقصر بود. شوهر بايد وظيفه شرعي و اخلاقي همسرش را به او بازگو كند و سعي كند كه آگاهانه همواره دل‌هاي مادر و همسرش را نسبت به همديگر نزدي كند و رابطه‌ي صميمي بين آنها برقرار كند. و شوهر اگر غفلتي و كوتاهي از همسرش نسبت به مادرش ديد، نبايد آن را به خانواده انتقال دهد تا او را تحقير نمايند.
شوهر بايد آفت‌ها و آسيب‌هاي اجتماعي و زندگي را بداند. و براي هر آفت يك نوع برخورد خاص خودش انجام دهد و اگر ناتوان است مي‌تواند از مراكز مشاوره خانواده كمك بگيرد.
اين شيوه‌ي خدا پسندانه است كه شوهر جوان مي‌تواند براي گرم‌تر شدن كانون خانواده برگزيند.
www.morsalat.com