پرسش :

فرزند 9 ساله‌ام درس نمي‌خواند و تكاليفش را انجام نمي‌دهد. علل و راه‌هاي درمان آن چيست؟


شرح پرسش :
پاسخ :
شما بابد براي رفع اين مشكل، از روش حل مسأله استفاده كنيد بدين معنا كه علل احتمالي را در نظر گرفته، در پي از بين بردن آن باشيد. علل گوناگون مشكلات درسي كودكان چنين است:
1- مشكلات جسمي: ممكن است فرزد شما در بينايي يا شنوايي ضعف داشته يا به بيماري مزمني مبتلا باشد. مراجعه به متخصص، نگراني شما را اين جهت از بين مي‌برد.
2- مشكلات روحي: فشارهاي روحي ناشي از اختلاف پدر و مادر، حسادت به فرزند تازه متولد شده، تبعيض و مقايسة كودك با ديگران، سرزنش و توبيخ و ... به طور قطع در رشد تحصيلي‌ او اثر منفي دارد و او را از انجام امور درسي باز خواهد داشت.
3- اختلال در يادگيري: اختلال در يادگيري (Learning disorder) يا اختلال در خواندن خود را نشان مي‌دهد، يكي از عوامل مشكلات درسي و عدم انجام تكاليف است. كودكان مبتلا به اين اختلال از جهت هوش بهر، متوسط رو به بالا هستند؛ پس بر خلاف تصور برخي، اختلال در يادگيري، به معناي عقب ماندگي ذهني نيست.
مشكلات اين گونه كودكان، مربوط به ادراك، تميز حافظه و توالي ديداري و شنيداري است و به طور معمول در تشخيص كلمات مشابه چون دوز و زود، غاز و زاغ، روز و زور. و ... مشكل دارند.
4- خستگي: بازي و فعاليت هاي فيزيكي بيش از حد، سبب خستگي فراوان و در نتيجه، عدم انجام تكاليف خواهد شد؛‌ پس اين گونه فعاليت‌ها نيز بايد حساب شده و براساس برنامه باشد.
5- حواس پرتي: برخي كودكان، وقتي تنها هستند، حواسشان پرت مي‌شود؛ پس بايد زمينه‌اي فراهم شود كه يا مادر در اتاق كودك باشد يا كودك در محل فعاليت مادر (آشپزخانه) به تكاليفش برسد تا در صورت حواس پرتي، مادر به او كمك كند.
6- هوش فوق‌العاده:‌در مواردي (گرچه اندك)، هوش بهره بالاي كودك، مانع از انجام تكاليف است؛ زيرا از ديد او، انجام تكاليف، بسيار بچگانه است. براي چنين كودكي مي‌توانيد با هماهنگي با معلم، برنامة ويژه‌اي را ترتيب دهيد.
www.morsalat.com