پرسش :
آیا امام زمان (عج)، قرآن جدیدی می آورد؟
شرح پرسش :
پاسخ :
شرح پرسش:
در روايات آمده است كه حضرت مهدي (عج)، با كتابی جديد(قرآن مجيد) مي آيند و كلاسهاي تعليم قرآن داير می كنند. آيا اين امر، بحث تحريف قرآن نيست؟ آیا قرآن حضرت مهدی (عج) همان قرآن نوشته شده توسط امام علی (ع) است؟
پاسخ:
در ارتباط با مطلبي كه فرموده ايد، روايتي است به اين مضمون است كه امام محمد باقر (ع) مي فرمايند: هرگاه قائم آل محمد (عج) قيام كند، خيمه هايي نصب مي كند، براي كساني كه قرآن را همان طور كه نازل شده، به مردم تعليم دهند، كه در آن روز مشكلترين كارهاست. زيرا آن قرآن، به عكس قرآن فعلي جمع آوري شده است.(1)
در تفسير اين روايت گفته شده است: قرآني كه توسط امام زمان (عج) آورده مي شود، و آن را به مردم تعليم مي دهند، با قرآن فعلي اين فرق را دارد كه آن قرآن توسط مولاي متقيان جمع آوري شده، به همان نحو كه در مدّت 23 سال نازل گرديده بود. ولي هيچ كدام از اين قرآنها، يعني قرآن جمع آوري شده توسط امام علی (ع)، و قرآن جمع آوري شده توسط عثمان بن عفان، از لحاظ كلام الهي كم و كاستي ندارد.(2)
و در ارتباط با مسأله تحريف قرآن بايد گفت: كساني كه اندک آشنايي با تاريخ اسلام و مسلمين داشته باشند، و از اهتمام رسول اكرم (ص) و جانشينان معصومش (ع) به كتابت و ضبط قرآن آگاه باشند، و همچنين از اهتمام مسلمانان به حفظ كردن آيات قرآن مطّلع باشند، ـ به طوري كه در یک جنگ عدد شهدايي كه حافظ قرآن بودند، به هفتاد نفر رسيد ـ و نيز نقل متواتر قرآن در طول 14 قرن، و اهتمام به شمارش آيات و كلمات و حروف و مانند آن، باخبر باشند، چنين كساني احتمال كمترين تحريف در اين كتاب شريف را نخواهند داد.(3)
زياد نشدن چيزي بر قرآن، مورد اجماع همه مسلمانان، بلكه همه آگاهان جهان است؛ چرا كه اگر فرض شود مطلب تامي، يا يک كلمه يا آيه كوتاهي به قرآن افزوده شده، لازمه اش بهم خوردن نظم قرآن، و خارج شدن آن از حالت اعجاز آميزش مي باشد؛ و در اين صورت قابل تقليد و آوردن مثل آن خواهد بود. و به همين دليل كم شدن كلمات يا جملاتي كه موجب خروج آيات از حالت اعجاز باشد نفي مي گردد.
بزرگان علماي اسلام، از شعيه و سني نيز تصريح و تأكيد كرده اند به اين كه همان گونه كه چيزي بر قرآن كريم افزوده نشده، چيزي هم از آن كم نشده است؛ و براي اين مطلب دلايل فراواني آورده اند. ولي متأسفانه در اثر نقل پاره اي روايات مجعول در كتب حديث فريقين، و برداشت نادرست از برخي روايات معتبر، بعضي احتمال داده اند و يا حتي تأييد كرده اند كه آياتي از قرآن كريم حذف شده است. اما علاوه بر وجود قرائن قطعي تاريخي بر مصونيت قرآن كريم از هرگونه تحريفي ـ خواه به زياد كردن باشد و خواه به حذف كردن ـ و علاوه بر اين كه حذفي كه موجب بهم خوردن نظم اعجاز آميز آن باشد، بوسيله دليل اعجاز نفي مي شود، مي توان مصونيت از حذف آيه يا يک سوره مستقل را از خود قرآن كريم استفاده كرد. يعني بعد از آن كه ثابت شد كه همه قرآن موجود كلام خداست، و چيزي برآن افزوده نشده، مفاد آيات آن به عنوان محكمترين دلايلي نقلي و تعبدي حجت مي شود؛ و يكي از مطالبي كه از آيات كريمه قرآن بدست مي آيد، همين است كه خداي متعال، مصونيت اين كتاب را از هرگونه تحريفي، ضمانت كرده است. اين مطلب از آيه 9 سوره مباركه حجر استفاده مي شود، كه مي فرمايد: انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون، كه در آيه با استفاده از اداوات تأكيد، و هيأتي كه دلالت بر استمرار مي كند، محفوظ بودن هميشگي قرآن از هر گونه تحريفي، تضمين شده است.
در پايان لازم است اين نكته را خاطر نشان كنيم، كه منظور از مصونيت قرآن شريف از تحريف، اين نيست كه هر جا كتابي به نام قرآن يافت شود، قرآن كامل و محفوظ از اشتباهات كتابتي و قرائتي باشد ... ، بلکه منظور اين است كه قرآن كريم، آن چنان در ميان بشر باقي بماند كه طالبان حقيقت، امكان دسترسي به همه آيات آن، بدان گونه كه نازل شده است را داشته باشند.(4)
پی نوشتها:
1. ارشاد، جابر جعفي از امام باقر
2. مهدي موعود، علي دواني، ص1121
3. آموزش عقايد (1-2-3)، محمد تقي مصباح يزدي، ص271
4. آموزش عقايد (1-2-3)، محمد تقي مصباح يزدي ، ص273-274
منبع: موسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر عليه السلام
شرح پرسش:
در روايات آمده است كه حضرت مهدي (عج)، با كتابی جديد(قرآن مجيد) مي آيند و كلاسهاي تعليم قرآن داير می كنند. آيا اين امر، بحث تحريف قرآن نيست؟ آیا قرآن حضرت مهدی (عج) همان قرآن نوشته شده توسط امام علی (ع) است؟
پاسخ:
در ارتباط با مطلبي كه فرموده ايد، روايتي است به اين مضمون است كه امام محمد باقر (ع) مي فرمايند: هرگاه قائم آل محمد (عج) قيام كند، خيمه هايي نصب مي كند، براي كساني كه قرآن را همان طور كه نازل شده، به مردم تعليم دهند، كه در آن روز مشكلترين كارهاست. زيرا آن قرآن، به عكس قرآن فعلي جمع آوري شده است.(1)
در تفسير اين روايت گفته شده است: قرآني كه توسط امام زمان (عج) آورده مي شود، و آن را به مردم تعليم مي دهند، با قرآن فعلي اين فرق را دارد كه آن قرآن توسط مولاي متقيان جمع آوري شده، به همان نحو كه در مدّت 23 سال نازل گرديده بود. ولي هيچ كدام از اين قرآنها، يعني قرآن جمع آوري شده توسط امام علی (ع)، و قرآن جمع آوري شده توسط عثمان بن عفان، از لحاظ كلام الهي كم و كاستي ندارد.(2)
و در ارتباط با مسأله تحريف قرآن بايد گفت: كساني كه اندک آشنايي با تاريخ اسلام و مسلمين داشته باشند، و از اهتمام رسول اكرم (ص) و جانشينان معصومش (ع) به كتابت و ضبط قرآن آگاه باشند، و همچنين از اهتمام مسلمانان به حفظ كردن آيات قرآن مطّلع باشند، ـ به طوري كه در یک جنگ عدد شهدايي كه حافظ قرآن بودند، به هفتاد نفر رسيد ـ و نيز نقل متواتر قرآن در طول 14 قرن، و اهتمام به شمارش آيات و كلمات و حروف و مانند آن، باخبر باشند، چنين كساني احتمال كمترين تحريف در اين كتاب شريف را نخواهند داد.(3)
زياد نشدن چيزي بر قرآن، مورد اجماع همه مسلمانان، بلكه همه آگاهان جهان است؛ چرا كه اگر فرض شود مطلب تامي، يا يک كلمه يا آيه كوتاهي به قرآن افزوده شده، لازمه اش بهم خوردن نظم قرآن، و خارج شدن آن از حالت اعجاز آميزش مي باشد؛ و در اين صورت قابل تقليد و آوردن مثل آن خواهد بود. و به همين دليل كم شدن كلمات يا جملاتي كه موجب خروج آيات از حالت اعجاز باشد نفي مي گردد.
بزرگان علماي اسلام، از شعيه و سني نيز تصريح و تأكيد كرده اند به اين كه همان گونه كه چيزي بر قرآن كريم افزوده نشده، چيزي هم از آن كم نشده است؛ و براي اين مطلب دلايل فراواني آورده اند. ولي متأسفانه در اثر نقل پاره اي روايات مجعول در كتب حديث فريقين، و برداشت نادرست از برخي روايات معتبر، بعضي احتمال داده اند و يا حتي تأييد كرده اند كه آياتي از قرآن كريم حذف شده است. اما علاوه بر وجود قرائن قطعي تاريخي بر مصونيت قرآن كريم از هرگونه تحريفي ـ خواه به زياد كردن باشد و خواه به حذف كردن ـ و علاوه بر اين كه حذفي كه موجب بهم خوردن نظم اعجاز آميز آن باشد، بوسيله دليل اعجاز نفي مي شود، مي توان مصونيت از حذف آيه يا يک سوره مستقل را از خود قرآن كريم استفاده كرد. يعني بعد از آن كه ثابت شد كه همه قرآن موجود كلام خداست، و چيزي برآن افزوده نشده، مفاد آيات آن به عنوان محكمترين دلايلي نقلي و تعبدي حجت مي شود؛ و يكي از مطالبي كه از آيات كريمه قرآن بدست مي آيد، همين است كه خداي متعال، مصونيت اين كتاب را از هرگونه تحريفي، ضمانت كرده است. اين مطلب از آيه 9 سوره مباركه حجر استفاده مي شود، كه مي فرمايد: انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون، كه در آيه با استفاده از اداوات تأكيد، و هيأتي كه دلالت بر استمرار مي كند، محفوظ بودن هميشگي قرآن از هر گونه تحريفي، تضمين شده است.
در پايان لازم است اين نكته را خاطر نشان كنيم، كه منظور از مصونيت قرآن شريف از تحريف، اين نيست كه هر جا كتابي به نام قرآن يافت شود، قرآن كامل و محفوظ از اشتباهات كتابتي و قرائتي باشد ... ، بلکه منظور اين است كه قرآن كريم، آن چنان در ميان بشر باقي بماند كه طالبان حقيقت، امكان دسترسي به همه آيات آن، بدان گونه كه نازل شده است را داشته باشند.(4)
پی نوشتها:
1. ارشاد، جابر جعفي از امام باقر
2. مهدي موعود، علي دواني، ص1121
3. آموزش عقايد (1-2-3)، محمد تقي مصباح يزدي، ص271
4. آموزش عقايد (1-2-3)، محمد تقي مصباح يزدي ، ص273-274
منبع: موسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر عليه السلام
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}