پرسش :

براي تغييرمراسمي كه با گناه وحرام همراه است ،چه روشهايي را پيشنهاد مي كنيد وبراي برگزاري مراسمي عروسي كه فرشتگان نيز در آن شركت كنند چه پيشنهادي داريد؟


شرح پرسش :
پاسخ :
از احساسات پاك و نوراني كه داريد و از توجهي كه به دستورات شرع و حدود الهي داريد، بايد به شما تبريك بگوييم و خداي مهربان را شاكر باشيم كه چنين جوانان مؤمني در سطح داريم. خداوند در سوره حجرات آيه 7 درباره مؤمناني كه از رشد ايماني بالايي برخوردارند مي فرمايد: علامت رشد ايمان آنها اين است كه از كفران و فسق و گناه بدشان مي آيد و ايمان محبوب قلب آنان است.آري، مؤمن و كسي كه قلبش به نور تقوا روشن شده هرگز براي شادي و لذت چند دقيقه اي، نافرماني خدا را نمي كند. متأسفانه بسياري از مردم براي شادي كردن در جشن عروسي، خود و فرزندان شان، مرتكب گناهاني چون استفاده از موسيقي حرام، اختلاط زن و مرد، پوشش نامناسب، مزاحمت براي ديگران، اسراف، چشم و هم چشمي، فخر فروشي به يكديگر، پوشيدن لباس هاي گران قيمت و برگزاري مجالس پرهزينه، تمسخر ديگران، بي توجهي به واجباتي چون نماز و امثال آن مي شوند، غافل از اين كه شادي واقعي و لذت و خوشي زندگي به دست خداست و هيچ گاه با گناه و معصيت نمي توان به عمق شادي رسيد. گاهي ديده مي شود عده اي براي اين كارها عذر و بهانه مي آورند كه يك شب است و يك شب هزار شب نمي شود و در عروسي بايد شاد بود و از اين قبيل بهانه هاي غير قابل توجيه، در حالي كه نتيجه اين گونه برنامه ها اين است كه زندگي با گناه و معصيت خدا شروع شود و بركت از زندگي شان برود، در صورتي كه در روايات آمده، در مجلس عروسي مؤمن، فرشتگان نازل مي شوند و رحمت خدا را با خود مي آورند. حال براي اين كه مجالس خوبي در عروسي ها داشته باشيم كه هم مملو از شادي و سرور باشد و هم گناه و معصيت نداشته باشد و هم خانواده و فاميل راضي باشند نكات زير را پيشنهاد مي كنيم:

1. بايد سعي شود اهميت اين موضوع به اعضاي خانواده خصوصا والدين و خواهران و برادران عروس و داماد تفهيم شود و نيز اين كه عروس و داماد حق دارند طبق نظر خودشان مجلس عروسي را برگزار كنند. البته اين مطلب بايد با لطافت و در عين حال قاطعانه بيان شود و تا جايي كه ممكن است كسي رنجيده خاطر نگردد. براي اين ممكن است لازم باشد ماه ها زمينه سازي شود و با آنها صحبت شود.

2. براي اين كه بتوانيم يك فرهنگ و عادت بد را تغيير دهيم، لازم است جانشين مناسبي براي آن در نظر بگيريم. شما نيز اگر نمي خواهيد با گناه و معصيت مجلس عروسي را شاد كنيد، بايد به جاي آن از برنامه هاي مجاز استفاده كنيد. يكي از روش هايي كه تجربه شده و بسيار هم موفق بود، استفاده از مداحان مذهبي و هنرمنداني است كه به وسيله خواندن اشعار شادي بخش و گفتن لطيفه هاي مناسب مجلس را شاد مي كنند. همچنين استفاده از افرادي كه كارهاي تردستي و ديدني انجام مي دهند و مي توانند مجلس عروسي را با صفا و شاد كرد. بعضي از اين افراد هنرمند وقتي در مجلسي شركت مي كنند بدون اين كه گناهي در برنامه هاي آنها باشد يا كسي را مسخره كنند و امثال آن، چنان مجلس را گرم مي كنند كه افراد شركت كننده يكسره مي خندند. البته بهتر است با ذكر اشعاري در مدح ائمه اطهار و خصوصا امام زمان(ع) معنويتي هم در ملجس عروسي ايجاد كنيم.

3. بهتر است مجالس عروسي را در مناسبت هاي مذهبي و جشن هاي مذهبي مثل ميلاد ائمه يا اعياد مذهبي برگزار كنيم و در ضمن به تناسب اين شب ها اشعار خاص آن هم خوانده شود.

4. اگر به كلي نمي توانيد مجلس را اسلامي برگزار كنيد، حداقل جلوي بعضي گناهان را بگيريد، مثلا سعي شود مجلس مردانه از زنانه كاملا مجزا باشد و هيچ مردي به مجلس زنان راه پيدا نكند و حداقل اين كه عروس و داماد تلاششان را براي جلويگري از گناه بكنند تا اگر هم معصيتي صورت گرفت به حساب آنها نباشد.

5. تا جايي كه توان مالي داريد پذيرايي خوبي از ميهمان ها داشته باشيد زيرا پذيرايي يكي از وسايل شادي بخش است و مي تواند جانشين خوبي براي ابزارهاي حرام شادي باشد.

www.dte.ir