پرسش :

مشخصات داروی گیاهی چای کیسه ای چای سبز(Camellia Thea) چیست و در چه مواردی و به چه مقدار باید مصرف شود؟


پاسخ :
اشکال دارویی:
پودر (عرضه به صورت چای کیسه أی 25 عددی)

موارد مصرف:

پلی فنول های چای قادر است جذب کلسترول را مهار کند و از تخریب Catecholamin جلوگیری نماید و باعث تخریب تری گلیسیرید ها در بافت چربی که به موجب آن وزن کاهش می یابد، می شود .چای سبز آشامیدنی تحریک کننده است که باعث آرامش شده و خستگی عضلانی و روانی را بر طرف می نماید و می توان آن را در هنگام تب ( هیجان ) استفاده کرد. کافیین موجود در چای اثر ادرارزایی بر روی کلیه ها دارد و دفع را تحریک می کند. بنابراین گمان می رود کمکی برای هضم و آرامش برای استرس های بعد از مصرف غذا است.
دم کرده چای سبز فعالیت آنتی باکتریالی را بر روی تعدادی باکتری نشان می دهد و درمانی برای اسهال خونی است. بدون شیر و شکر چای سودمند برای درمان اسهال است ولی همراه با شیر و شکر چای به صورت یک ملین (ضد یبوست) عمل می کند.
Epigallocatenin Gallat (EGCG) همچنین از رشد تومور ها در سرطانهای مری، معده و روده جلوگیری می کند و مصرف 5 گرم چای در هر روز می تواند سنتز نیتروز آمین را کاهش دهد، ویتامین C و پلی فنولها، به خصوص کاتنین ها سنتز Endogenous نیتروز آمین ها را بلوک می کنند.میزان بالای سلنیم در چای یکی از علل شیوع پایین سرطان در ژاپن است.
گزارش شده است که عصاره چای بسیار موثر تر از ترکیبات فلوراید در جلو گیری از پوسیدگی دندان می باشد.

موارد استعمال در پزشکی گذشته:
در طب سنتی ایران دم کرده چای سبز جهت کاهش چربی خون و ضد چاقی مصرف می شود.

اجزای فراورده:
هر کیسه حاوی 2.5 گرم برگ چای سبز (Camellia Thea) می باشد.

مواد موثره:
کافیین، پلی فنول ها، آلکالویید باز پورین، کاروتن، ریبوفلاوین، نیکوتنیک، پانتوتنیک، آسکوربیک اسید مواد موثره برگهای این گیاه را تشکیل می دهند.

آثار فارماکولوژیک:
بیش از 70% از بیماران دیابتی که تحت کنترل قند بودند رهایی از درد و کرختی همراه با سوزش و خارش را در پاها نشان دادند و هیچ گونه اختلال در خواب آنها مشاهده نشد و افزودن چای سبز در رژیم غذایی این بیماران احساس خوب بودن و شادابی ایجاد کرد و بدین گونه چای سبز به عنوان یک رها ساز از درد و حس کوفتگی و سوزش در بیماران دیابت عصبی شناخته شد.

مقدار مصرف: 3 بار در روز

دستور مصرف:
یک کیسه را در یک فنجان آب جوش قرار داده 5 دقیقه صبر کنید سپس کیسه را پس از فشردن خارج نموده محتوی فنجان را میل نمایید.

عوارض جانبی:
عوارض جانبی گزارش نشده است.
irteb.com