پرسش :

خانم حامله ای هستم و دارای جوش زیادی بر روی صورتم می باشم. می خواهم بدانم آیا باید آنها را درمان کنم؟ لطفا مرا راهنمایی بفرمائید.


پاسخ :
پاسخ از دکتر محمد علی نیلفروش زاده، متخصص پوست و مو
در اوایل حاملگی در بعضی خانمها آکنه یا جوش صورت بسیار آزار دهنده است بخصوص خانمهایی که در زمان پریود با پیک ناگهانی در جوشهای صورت روبرو هستند. اما جالب توجه است خانمهایی که همیشه آکنه دارند در اوایل حاملگی آکنه های آنها بهتر می شود. درست است این مسئله یک موضوع شایع در دوران بارداری است ولی بهتر است بدون درمان رها نشود، تا از بروز عوارض آن پیشگیری شود.
استفاده از داروهای موضعی مثل آزلائیک اسید و بنزوئیل پروکسید می تواند مفید باشد، بهتر است از مصرف داروهای خوراکی اجتناب شود. رتینوئیدهای موضعی نیز در اوایل حاملگی باید اجتناب شود.
ترکیبات سالیسیلیک اسید غالبا توصیه نمی شود. اکوتان داروی موثر در درمان آکنه های شدید است ولی به دلیل اثرات سوء و شدید بر روی جنین در طی بارداری اصلا نباید مصرف شود.
در رژیم غذایی فرد باید ترکیبات روی فیبرها و ویتامین A و B و کروم و اسیدهای چرب باشد. الکل، کافئین، شکر و غذاهای چرب باید اجتناب شود. مراقبتهای معمول پوستی و شستشوی منظم کمک کننده است. استفاده از یک صابون ملایم و پاک کردن چربی اضافی پوست غالبا به بهبود کمک می کند.
pezeshkonline.ir