پرسش :

نظام طبیعى حاکم بر روابط زن و مرد چیست؟ اسلام براى پایدارى این رابطه چه توصیه هایى مى کند؟


پاسخ :
طبیعت قانون، جفت جویى و اتصال زن و مرد را به این صورت وضع کرده که از طرف یک نفر، اقدام براى تصاحب است و از طرف دیگرى، عقب نشینى براى دلبرى و فریبندگى. احساسات یک طرف را براساس در اختیارگرفتن شخص طرف دیگر و احساسات آن طرف دیگر را براساس در اختیارگرفتن قلب او قرار داده است. همچنین پایه ازدواج را بر محبت و وحدت و همدلى قرار داده، نه بر همکارى و رفاقت. پیمانى که اساسش بر محبت و یگانگى است، نه بر همکارى و رفاقت؛ [پذیراى] اجبار و الزام نیست. با زور و اجبار قانونى مى توان دو نفر را ملزم ساخت که با یکدیگر همکارى کنند و پیمان همکارى خود را براساس عدالت محترم بشمارند و سالیان دراز به همکارى خود ادامه دهند، ولى ممکن نیست با زور و اجبار قانونى دو نفر را وادار کرد که یکدیگر را دوست داشته باشند و باهم صمیمى باشند یا براى یکدیگر فداکارى کنند و هر کدام از آنها سعادت دیگرى را سعادت خود بداند.
اگر بخواهیم میان دو نفر، رابطه با این شکل محفوظ بماند، باید جز اجبارقانونى، تدابیر عملى و اجتماعى دیگرى به کار ببریم. مکانیسم طبیعى ازدواج که اسلام، قوانین خود را بر آن اساس وضع کرده، این است که زن در منظومه خانوادگى، محبوب و محترم باشد. بنابراین، اگر زن به عللى از این مقام خود سقوط کرد و شعله محبت مرد به او خاموش [گشت] و مرد به او بى علاقه شد، پایه و رکن اساس خانوادگى خراب شده؛ یعنى یک اجتماع طبیعى به حکم طبیعت از هم پاشیده است. اسلام، کوشش ها و تدابیر خاصى به کار مى برد که زندگى خانوادگى از لحاظ طبیعى باقى بماند؛ یعنى زن در مقام محبوبیت و مطلوبیت و مرد در مقام طلب و علاقه و حضور به خدمت، باقى بماند. اسلام به زن [توصیه مى کند که] حتما باید خود را براى شوهر بیاراید، هنرهاى خود را در جلوه هاى تازه براى شوهر به ظهور برساند، رغبت هاى جنسى او را اشباع کند و با پاسخ منفى دادن به تقاضاهاى او، عقده و ناراحتى روحى ایجاد نکند. از [سویى دیگر،] به مرد توصیه مى کند که به زن خود محبت و مهربانى و اظهار عشق و علاقه کند و محبت خود را [پنهان] نکند.
همچنین تدابیر اسلام مبنى بر اینکه التذاذ جنسى [باید] محدود به محیط خانوادگى باشد و اجتماع بزرگ، محیط کار و فعالیت باشد، نه کانون التذاذات جنسى و اینکه برخوردهاى زنان و مردان در خارج از کادر زناشویى، لزوما و حتما باید پاک و بى آلایش باشد، همه و همه براى این است که [نظام خانواده] از خطر ازهم پاشیدگى مصون و محفوظ بماند.
www.irc.ir