پرسش :
نظر اسلام را درباره سبق و رمایه بیان کنید؟
پاسخ :
نوعى قرارداد و شرط بندى براى مسابقه در اسب دوانى یا شتردوانى یا تیراندازى [است]. سبق و رمایه با اینکه نوعى شرط بندى است و اسلام، شرط بندى ها را منع کرده است، نظر به اینکه براى تمرین عملیات سربازى است، جایز شمرده شده است. سبق و رمایه از توابع جهاد است.1
در سنت، یک سلسله دستورها رسیده که در فقه به نام «سَبق و رِمایَه» معروف است. دستور رسیده که خود و فرزندانتان تا حدّ مهارت کامل، فنون اسب سوارى و تیراندازى را یاد بگیرید. اسب دوانى و تیراندازى جزو فنون نظامى آن عصر و بهترین وسیله تهیّه نیرو و نیرومند شدن در مقابل دشمنى در آن عصر بوده است. ریشه و اصل قانون «سبق و رمایه»، اصل «وَ اَعِدُّوا لَهُم ما استَطعتُم مِن قُوَّة» است.2
پی نوشتها:
1 .علامه شهید مرتضى مطهرى(ره)، آشنایى با علوم اسلام، ج 3، ص 127.
2 .علامه شهید مرتضى مطهرى(ره)، مجموعه آثار، ج 3، ص 192؛ نک: اسلام و مقتضیات زمان، ج 1، صص 237 و 238.
www.irc.ir
نوعى قرارداد و شرط بندى براى مسابقه در اسب دوانى یا شتردوانى یا تیراندازى [است]. سبق و رمایه با اینکه نوعى شرط بندى است و اسلام، شرط بندى ها را منع کرده است، نظر به اینکه براى تمرین عملیات سربازى است، جایز شمرده شده است. سبق و رمایه از توابع جهاد است.1
در سنت، یک سلسله دستورها رسیده که در فقه به نام «سَبق و رِمایَه» معروف است. دستور رسیده که خود و فرزندانتان تا حدّ مهارت کامل، فنون اسب سوارى و تیراندازى را یاد بگیرید. اسب دوانى و تیراندازى جزو فنون نظامى آن عصر و بهترین وسیله تهیّه نیرو و نیرومند شدن در مقابل دشمنى در آن عصر بوده است. ریشه و اصل قانون «سبق و رمایه»، اصل «وَ اَعِدُّوا لَهُم ما استَطعتُم مِن قُوَّة» است.2
پی نوشتها:
1 .علامه شهید مرتضى مطهرى(ره)، آشنایى با علوم اسلام، ج 3، ص 127.
2 .علامه شهید مرتضى مطهرى(ره)، مجموعه آثار، ج 3، ص 192؛ نک: اسلام و مقتضیات زمان، ج 1، صص 237 و 238.
www.irc.ir
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}