پرسش :

مواد لازم و طرز تهیه استیک آبدار را توضیح دهید.


پاسخ :
مواد لازم برای چهار نفر :
فیله گوسفند یا راسته گوساله -------------- 5-6 تکه 150 گرمی با برش استیکی
پیاز ------------------------------------------- یک عدد بزرگ
فلفل دلمه ای -------------------------------- یک عدد متوسط
گوجه فرنگی --------------------------------- دو عدد متوسط
قارچ ------------------------------------------ 5-6 عدد
نمک و ادویه و سماق ------------------------ به مقدار لازم

طرز تهیه :
پیاز ها و فلفل دلمه ای را ریز خرد کنید (یا در میکسر به حدی میکس کنید که پیاز ها آب نیندازند) همراه یک قاشق غذاخوری سرپر سماق خوب با هم مخلوط کنید ؛ در یک کیسه فریزر بریزد و بگذارید کمی در یخچال بماند .
گوشت ها را به اندازه استیکی ( حدودا 20 سانتیمتر در 15 سانتیمتر و قطر حدودا 3 سانتیمتر ) برش بزنید و وقتی مخلوط پیاز و فلفل دلمه ای و سماق کمی در یخچال خنک شد ( حدود 15 دقیقه ) تکه های استیک را یکی یکی داخل کیسه بگذارید طوری که تمام سطح پشت و رویشان با مخلوط پوشانده شود. بعد با بیفتیک کوب خوب بکوبید تا هم مخلوط به خورد استیک ها برود و هم استیک ها نازک و یکدست شوند .
تابه مناسبی را روی حرارت قرار دهید و فقط یک قاشق غذاخوری روغن کف آن بریزید و اجازه دهید روغن در تمام کف تابه پخش و خوب داغ شود . بعد حرارت را ملایم کنید و استیک ها را درون تابه قرار دهید . کمی شعله را زیاد کنید تا آب آنها کشیده و یک روی آنها برشته شود . بعد برگردانید و روی دیگرشان را هم برشته کنید .
یکی از گوجه ها را در میکسر خوب خرد کنید ( یا ریز رنده کنید ) و بعد از اینکه هر دو طرف استیکها برشته شدند و آبشان کشیده شد ، در تابه بریزید و یک گوجه باقیمانده را نگینی ریز خرد کنید و وقتی آب گوجه داخل تابه جوشید به مواد اضافه کنید و حرارت را بسیار ملایم کنید تا استیک ها کاملا مغز پخت شوند . ( درب تابه بسته باشد )
قارچها را خلال خرد کنید و در تابه جداگانه ای با حرارت زیاد ( که قارچها آب نیندازند و سیاه نشوند ) سرخ کنید .
بعد به مواد اصلی اضافه کنید تا با آب گوجه و بخار آن مزه دار شود . در صورت نیاز در دفعات متعدد ( نه یکباره ) هر بار نصف استکان آب جوش به مواد اضافه کنید .
توجه کنید که حرارت زیر تابه کاملا ملایم باشد تا کمتر نیاز به اضافه کردن آب به مواد باشد .
حدودا یک ساعت زمان لازم است تا استیک ها با آب گوجه و حرارت ملایم کاملا مغز پخت شوند .
در اواخر پخت نمک و ادویه غذا را اندازه کنید و در صورت تمایل چند قطره آب لیموی تازه روی آنها بچکانید و غذا را سرو کنید .
این روش پخت استیک خانگی است و نیازی به داشتن انواع کباب پز ندارد .
به دلیل استفاده خیلی کم از روغن جزو غذاهای تقریبا سالم به شمار میرود .
استفاده از قارچ کنار غذاهای گوشتی بسیار مفید است .
توجه داشته باشید که استفاده از گوجه در این غذا به دلیل رنگ دادن به غذا نیست که بتوان رب گوجه را جایگزین آن کرد . به خاطر خشک نشدن استیک ها و برای اینکه از آب خالی یا از روغن استفاده نکنیم از گوجه و آب گوجه استفاده میکنیم برای طعم بهتر و سلامت بیشتر غذا .
مصرف گوشت قرمز در وعده های متعدد غذایی زیاد مفید نیست . ولی به دلیل داشتن پروتئین و انرژی مصرف آن برای جوانان و افرادی بدون ناراحتیهای خاص ( فشار خون بالا ، چربی بالا و مشکلات قلبی و خونی ) در هفته یکی دوبار توصیه شده است .
مصرف انواع غذای گوشتی سفت به صورت کباب شده یا روشهایی نظیر این روش برای مبتلایان به ناراحتی معده بسیار مفید است . زیرا باعث تقویت شدن دیواره معده میشود .
دقت کنید برش ها قبل از کوبیدن به حدی نازک نباشد که موقع کوبیدن بافت خود را از دست بدهند .
www.ch3.ir