پرسش :
بعضى از کسانى که دلالت حدیث غدیر را بر ولایت حضرت على علیه السلام پذیرفته اند چنین گفته اند: قبول داریم که مقصود از مولى اولویت به امامت است لیکن چون حدیث نسبت به زمان امامت تعرضى ندارد؛ پس مقصود این است که حضرت على علیه السلام، را به عنوان خلیفه آینده معرفى مى کنم و آن هنگامى است که مردم با او بیعت کنند و این معنى هیچ منافاتى با خلافت سه نفر دیگر ندارد و بدین ترتیب احترام صحابه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز حفظ مى شود.1
پاسخ :
اولاً، اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، مىخواستند حضرت على علیه السلام، را به عنوان خلیفه چهارم معرفى کنند پس چرا اسمى از خلیفه اول و دوم و سوم نبردند در حالى که تعیین خلیفه اول در آن زمان که چیزى به وفات پیامبر نمانده بود لازمتر از خلیفه چهارم بود.2
ثانیاً، از این که کسى ابتدا از مرگ قریب الوقوع خود خبر دهد، سپس ولایت خود را نسبت به مردم به آنها یادآورى کند و بعد شخصى را به عنوان جانشین خود انتخاب کند، استفاده مىشود که آن شخص جانشین بلافصل او مىباشد.
ثالثاً، لازمه ابن معنا این است که على بر خلفاى ثلاثه ولایت نداشته باشد در حالى که عمربن خطاب در روز غدیر تصریح کرد که:
به به یا على! گوارا باد تو را که مولاى هر مرد و زن مومن گردیدى.3
که بخوبى دلالت دارد که امیرالمؤمنین على علیه السلام، مولاى همه مسلمانان در تمام اعصار و زمانها مى باشد و ولایت او منحصر به مدت کوتاه خلافت آن حضرت نمىشود.
پی نوشتها:
1. ر.ک: الامینى، عبدالحسین بن احمد، همان، الغدیر، ج1، ص370.
2. ر.ک: شرفالدین الموسوى، سید عبدالحسین، همان، ص285.
3. ر.ک: ناظمزاده قمى، سیداصغر، همان، ص618.
منبع: ماهنامه موعود شماره 24
اولاً، اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، مىخواستند حضرت على علیه السلام، را به عنوان خلیفه چهارم معرفى کنند پس چرا اسمى از خلیفه اول و دوم و سوم نبردند در حالى که تعیین خلیفه اول در آن زمان که چیزى به وفات پیامبر نمانده بود لازمتر از خلیفه چهارم بود.2
ثانیاً، از این که کسى ابتدا از مرگ قریب الوقوع خود خبر دهد، سپس ولایت خود را نسبت به مردم به آنها یادآورى کند و بعد شخصى را به عنوان جانشین خود انتخاب کند، استفاده مىشود که آن شخص جانشین بلافصل او مىباشد.
ثالثاً، لازمه ابن معنا این است که على بر خلفاى ثلاثه ولایت نداشته باشد در حالى که عمربن خطاب در روز غدیر تصریح کرد که:
به به یا على! گوارا باد تو را که مولاى هر مرد و زن مومن گردیدى.3
که بخوبى دلالت دارد که امیرالمؤمنین على علیه السلام، مولاى همه مسلمانان در تمام اعصار و زمانها مى باشد و ولایت او منحصر به مدت کوتاه خلافت آن حضرت نمىشود.
پی نوشتها:
1. ر.ک: الامینى، عبدالحسین بن احمد، همان، الغدیر، ج1، ص370.
2. ر.ک: شرفالدین الموسوى، سید عبدالحسین، همان، ص285.
3. ر.ک: ناظمزاده قمى، سیداصغر، همان، ص618.
منبع: ماهنامه موعود شماره 24
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}