پرسش :

مواد لازم و طرز تهیه کوفته ایزمیر را توضیح دهید.


پاسخ :
مواد لازم:
– گوشت گوسفند با چربی متوسط 500 گرم
– پیاز 1 عدد متوسط
– جعفری خرد شده 40 گرم
– داخل نان باگت بیات شده 2 برش
– تخم مرغ 1 عدد
– نمک به مقدار لازم
– فلفل سیاه و پودر زیره سبزو فلفل قرمز به مقدار لازم
– روغن مایع مخصوص سرخ کردن 20 گرم یا 3/1 لیوان
– گوجه فرنگی 3 عدد
– فلفل کبابی و یا دلمه ای 50 گرم
– سیر 2 – 3 حبه
– رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
– آب جوش 2/1 لیوان
– سیب زمینی 4 عدد

طرز تهیه:
گوشت چرخ کرده را در یک ظرف گود بگذارید . پیاز را پوست کنده ، بشویید و رنده کنید . وسط نان خشک را در بیاورید و با آب خیس کنید و آب اضافه را با دست بگیرید . پیاز ، نان خیس شده ، تخم مرغ ، نمک و ادویه را به مایع گوشت اضافه کنید. مواد را خیلی خوب چنگ بزنید . چند دقیقه این کار را ادامه دهید تا همه مواد داخل گوشت یکسان شود . از گوشت تکه هایی به اندازه گردو برداشته ( دست تان را خیس کنید ) به گوشت شکل بیضی دهید. روغن را داخل تابه بریزید تا داغ شود .دو طرف کوفته ها را سرخ کنید . روی یک بشقاب کوفته ها را بچینید .
داخل ماهی تابه گوجه رنده شده ، رب ، سیر له شده فلفل هایی را که از وسط نصف شده است را بریزید. در ماهی تابه را ببندید ، چند دقیقه بپزد بعد کوفته ها را داخل سس گوجه بگزارید 7-8 دقیقه دیگر بپزد. این خوراک به نام شهر ازمیر که در منطقه اژه است معروف شده است. میتوانید در کنار این کوفته سیب زمینی خلال شده سرخ کنید . و داخل سس گوجه وقت سرو کردن بگذارید ، چون سیب زمینی سس را به خود می کشد. این غذا را میتوانید داخل فر نیز طبخ کنید. اینطوری سلامت شما نیز تامین می شود . برای این کار سینی را با 1-2 قاشق روغن مایع چرب کنید بعد کوفته ها را ( سرخ نشود ) روی سینی بچینید .
سس را درست کرده روی کوفته ها بریزید و داخل فر که از قبل گرم کرده اید ( 170 درجه سانتیگراد ) بپزید کوفته ها را پشت و رو کنید تا هر دو طرف آنها قهواه ای شود. کسانی که گوشت قرمز مصرف نمی کنند ، میتوانند سویا ریز را با کمی شیر بجوشانند با گوشت چرخ کرده مخلوط کرده استفاده کنند .این طوری میزان چربی که دریافت می کنند نیز کمتر خواهد شد.
www.ch3.ir