پرسش :

مواد لازم و طرز تهیه کباب بالشتکی را توضیح دهید.


پاسخ :
مواد لازم برای 4 نفر :
گوشت چرخ کرده ---------------------- 400 گرم
پیاز رنده شده بدون آب ---------------- 1 عدد متوسط
سبزی معطر خرد شده * ------------- 1 قاشق غذا خوری
آرد سوخاری --------------------------- 1 قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده ------------------------ 1 قاشق سوپ خوری
نمک ، فلفل ---------------------------- به مقدار لازم

طرز تهیه :
پیاز را ریز رنده کنید و آب آن را کاملا بگیرید . در کاسه ای گوشت چرخ کرده ، نمک ، فلفل و پیاز را با هم مخلوط کنید و کاملا ورز دهید تا حالت چسبندگی پیدا کند . ( حدود 7-10 دقیقه ) بعد سبزی معطر خرد شده را به مخلوط بیفزائید و مواد را مخلوط کنید .
زعفران دم کرده و آرد سوخاری را جداگانه با هم مخلوط کنید و در این مرحله به مواد اضافه کنید .
مواد را با چنگال هم بزنید ، فقط در حد مخلوط شدن .
بهتر است مایه کباب را به مدت 10 دقیقه داخل فریزر قرار دهید تا کاملا سفت و منسجم شود .
سیخهای چوبی را که از قبل در آب ولرم خیس کرده اید، به اندازه مورد نظر ببرید و به اندازه یک گردوی کوچک از مایه کباب بردارید، کمی با دست فشار دهید تا آب آن کاملا گرفته شود، به شکل مکعب هایی با اندازه 3 در 3 سانتیمتر با ارتفاع 1 سانتیمتر شکل دهید و به سیخ بکشید. ( در هر سیخ 4 عدد )
دقت کنید که بالشتکها کاملا به هم نچسبند تا بهتر بپزند .
بعد از اینکه تمام بالشتکها را به سیخ کشیدید، کف تابه مورد نظر کمی روغن بریزید و کبابها را با حرارت ملایم و درب باز، سرخ کنید .
میتوانید تابه مورد نظر را طوری انتخاب کنید که قابلیت استفاده در فر را داشته باشد . در این صورت بعد از چرب کردن کف تابه ، سیخ ها را داخل آن بچینید و تابه را در طبقه وسط فر از قبل گرم شده با حرارت 170 درجه سانتیگراد ، به مدت 30 دقیقه بپزید . برای اینکه کبابها در فر خشک نشوند، 15 دقیقه بعد از قرار دادن تابه در فر ، روی کبابها را با فویل آلومینیوم بپوشانید و چند حفره در قسمتهای مختلف فویل ایجاد کنید و 15 دقیقه دیگر تابه را داخل فر قرار دهید .

نکته :
سبزی معطر برای این کباب شامل : ریحان ، ترخان و کمی جعفری است . اگر سبزی تازه در دسترس ندارید از سبزی های خشک هم میتوانید استفاده کنید .
بعد از رنده کردن پیاز حتما پیاز را از صافی بگذرانید تا آب اضافی آن کاملا گرفته شود . در غیر این صورت کبابها روی سیخ اصطلاحا وا میروند .
دقت کنید بعد از اضافه کردن آرد سوخاری ، مواد را طوری هم نزنید که آرد سوخاری به خورد مایه برود . در این صورت کباب ها خام میمانند .
قبل از استفاده از انواع سیخ های چوبی ، حتما سیخ ها را از چند دقیقه قبل در آب ولرم بخیسانید تا هنگام کباب کردن سیخها آتش نگیرند .
www.ch3.ir