پرسش :
خداوند طبق آیات قرآن ایامی را نحص قرار داده است که در این ایام بلاهایی نصیب انسان میشود و نام آن را امتحان میگذارند، با توجه به اینکه خداوند منشأ خیر است چرا دست به این عمل میزند؟
پاسخ :
شبانه روز به عنوان زمان نحس نیست. در آیات قرآن که در این رابطه بیان شده زمان نحس نیست بلکه آیات سیاق پیدا کرده است. در تقسیم بندی که در زبان شناسی میکنند گاهی کلمه با وضع لغوی معنا میدهد یعنی این کلمه را برای این معنا وضع کرده اند، کلمه گاهی در جمله که قرار میگیرد معنای آن با ساخت جمله تغییر میکند. همین کلمه گاهی در قطعهای از مجموعهی سخن قرار میگیرد ممکن است معنای آن تغییر کند که به آن سیاق میگویند و گاهی سخن از آغاز تا پایان یک روند دارد که به آن بافت میگویند. در قرآن هم سیاق معنا دارد. ممکن است در سورهای دو آیه قبل با دو آیه بعد که خواندیم معنا تغییر کند که در آیات موجود در قرآن مبنی بر نحس بودن ایام اگر به آیات پیشین دقت شود، بدی ها، زشتیها ، نوع موضعگیری ها، دعواها و گناههای مرتکب شده فضا را آلوده و نحس کرده لذا به معنای نحسی زمان نیست.
شبانه روز به عنوان زمان نحس نیست. در آیات قرآن که در این رابطه بیان شده زمان نحس نیست بلکه آیات سیاق پیدا کرده است. در تقسیم بندی که در زبان شناسی میکنند گاهی کلمه با وضع لغوی معنا میدهد یعنی این کلمه را برای این معنا وضع کرده اند، کلمه گاهی در جمله که قرار میگیرد معنای آن با ساخت جمله تغییر میکند. همین کلمه گاهی در قطعهای از مجموعهی سخن قرار میگیرد ممکن است معنای آن تغییر کند که به آن سیاق میگویند و گاهی سخن از آغاز تا پایان یک روند دارد که به آن بافت میگویند. در قرآن هم سیاق معنا دارد. ممکن است در سورهای دو آیه قبل با دو آیه بعد که خواندیم معنا تغییر کند که در آیات موجود در قرآن مبنی بر نحس بودن ایام اگر به آیات پیشین دقت شود، بدی ها، زشتیها ، نوع موضعگیری ها، دعواها و گناههای مرتکب شده فضا را آلوده و نحس کرده لذا به معنای نحسی زمان نیست.
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}