پرسش :

با وجود نفس اماره ، شیاطین انس و جن ، انسان چطور می تواند از عهده ی این مبارزه بیرون بیاید؟


پاسخ :
همان طور که برای اغوای ما نفس اماره و شیاطین جن و انس وجود دارد ،برای هدایت انسان هم امورهایی هست . خدا برای روح انسان دو تا چیزرا قرار داده است . روایتی از امیرالمومنین است که در حیوانات فقط شهوت وجوددارد ، ملائک فقط عبادت خدا را می کند و انسان هم شهوت ( نفس اماره ) دارد و هم عقل دارد . پس نفس به لحاظ روح نورانی است ، به لحاظ نفس اماره روح تاریکی است . در بیرون ما شیاطین انس داریم که ما را دعوت به بدی ها می کنند و در مقابل آنها انسانهای خوب داریم که ما را دعوت به خوبی ها می کنند. در مقابل شیاطین جن هم 124 هزار پیامبر داریم . فطرت الهی هم از امور مثبت است که خدا معرفت خودش را در قلب ما قرار داده است . پس انسان تجهیزاتش بیشتر از تجهیزات دشمن است یا لااقل مساوی است . پس انسان در مقابل دو راهی است که گاهی برای انسان شرایطی رخ می دهد که نیروهایی که انسان را به سمت خیر دعوت می کنند بیشتر هستند ، گاهی نیروهایی که انسان را به سمت شر دعوت می کنند بیشتر هستند . اما در هر دو صورت انسان اختیار و اراده دارد . گاهی کار سختتر است و گاهی کار آسانتر است . در نهایت ما هستیم که انتخاب می کنیم .
وحی بیرونی ، عقل درونی ، نفس لوامه ، الهام های الهی و امدادهای فرشتگان در این مبارزه با ما هستند . در این مبازره خدا برای ما الگو ها قرار داد . و به ما گفت که می توانید به مقام مخلصین برسید و از تیر رس شیطان بیرون بروید . شیطان می گوید که اگر به رتبه ی مخلصین بروید من دیگر نمی توانم شما را وسوسه کنم . در این مبارزه خدا یک کار خیر ما را ده برابر بلکه دهها برابر پاداش می دهد ، در این مبارزه خدا توبه ما را عمل صالح تلقی کرد و پاداش های فراوان دارد . خداوند تجهیزات و سلاح های گوناگون در دست ما قرار داد مثل نماز ، دعا ، استغفار . ما از تجهیزات و امکانات خود غافل هستیم . اگر انسان در این مبارزه مصمم باشد می تواند بر دشمنان پیروز بشود. پس تجهیزات انسان در جبهه ی حق و باطل با هم برابر است .
ما انسانی را نداریم که نه خوبی داشته باشد و نه بدی داشته باشد . ما وقتی به واقعیت نگاه می کنیم می بینیم که در درون انسان دو تا نیرو وجود دارد . یکی نیروی عقل است که انسان را دعوت به خوبی ها می کند . خدا اول عقل را آفرید و به انسان داد و بعد جهل را آفرید . البته ما فطرت را هم داریم . اینها در درون ماست . در بیرون ما پیامبران را داریم . ممکن است که انسانها در موقعیتی قرار بگیرند که فشارهای منفی بیشتر باشد . همانجا که فشار نیروهای منفی بیشتر است آزمایش ها متفاوت است . وقتی در کنکور سوالها را سخت می دهند یا آسان می دهند فرقی نمی کند زیرا امتحان کنکور است . در امتحانات سخت نمره های پایین تر است . یعنی در امتحانات سخت نمره ی قبولی ده است ولی در امتحانات آسانتر نمره ی قبولی بالاتر است . انسانی که در غرب که پر از فحشاء است زندگی می کند ، امتحان سختی دارد .