پرسش :

ظروف قابل استفاده در مایکروفر را توضیح دهید.


پاسخ :
ظرف های زیر را می توان برای پخت و پز یا گرم کردن غذا یا باز کردن یخ و مواد غذایی در مایکروفر به کار برد :

چینی

ظرفهای چینی معمولی را می توان در مایکروفر گذاشت . به شرط آنکه زیاد نازک نباشد و نقش طلایی یا نقره ای و زوائد فلزی نداشته باشد . برای پختن خورش و مانند آن باید ظروف در دار به کار بریم . ولی لای در ظرف باید اندکی باز باشد . ( مثلا یک خلال دندان لای در بگذاریم ) ظرفهای مخصوص مایکروفر روزنه ای برای خروج بخار دارند .

بلور

برای مواد پروتئینی و تره بار ظرف بلور معمولی بسیار مناسب است . بلور رنگی ممکن است فلز داشته باشد بنابراین خوب نیست. برای مواد چرب و قندی بهتر است بلور نشکن به کاربریم چون اینگونه مواد مقدار زیادی امواج جذب می کنند و بسیار داغ می شوند بطوری که ممکن است دما بلور معمولی را بترکاند .

سفال

برای گرم کردن غذا و استفاده کوتاه مدت مناسب هستند . سفالی که استفاده می کنید قبل از استفاده چک کنید . در خلل و فرج و سوراخـهـای ذره بینی سفال مقداری آب یا بخار آب وجود دارد که امواج را جذب می کند و ممکن است بسیار داغ شود . همچنین چون مقداری از انرژی صرف خود ظرف می شود غذا در آن دیرتر می پزد .

کاغذ و مقوا

انواع حوله کاغذی و دستمال کاغذی یا مقوایی را برای پختن یا گرم کردن غذاهای کم آب و یا برای باز کردن یخ آنها می توان به کار برد . حوله کاغذی به ویژه برای باز کردن یخ نان فریز شده و تنوری کردن سیب زمینی درسته مناسب است.

پلاستیک

پلاستیک سخت از نوعی که حرارت ماشین ظرفشویی را تحمل می کند برای مایکروفر مناسب است . از این جنس پلاستیک ظرفهای مخصوص مایکروفر در بازار وجود دارد. ظرف های پلاستیکی نرم مانند ظرف ماست برای باز کردن یخ مواد غذایی مناسبند ولی در پخت و پز طولانی و یا حتی ذوب می شوند و ممکن است غذا از آن بیرون بریزد

پارچه نخی و کتانی

دستمال های کتانی و نخی خالص برای گرم کردن کوتاه مدت از قبیل گرم کردن نان مناسب هستند اگر پارچه الیاف مصنوعی داشته باشد این الیاف ممکن است در مایکروفر ذوب شود .

تابه مایکروفر (Browning dish)

نوعی ظرف مخصوص مایکروفر است . این تابه مانند تفلون دارای اندودی است که امواج پزنده را جذب می کند و بسیار داغ می شود . تابه را چهار یا پنج دقیقه داغ می کنیم ( برای داغ کردن تابه مایکروفر به دستور العمل سازنده ظرف توجه کنید در بعضی موارد زمان هشت دقیقه توصیه شده است .) سپس غذاهایی مانند استیک و همبرگر را با اندکی روغن در آن می گذاریم تا سرخ شود . روشن است اگر بخواهیم هر دو روی غذا را سرخ کنیم باید آنرا برگردانیم . چیزهایی مانند سوسیس ، کتلت ، تکه مرغ و ماهی ، استیک ، خاگـینه و مانند اینها را در تابه مایکروفر میتوان سرخ کرد.تابه مایکروفر باید با ابر نرم و آب و صابون شسته شود.برس فلزی آنرا خش می اندازد .

چوب و حصیر

ظرف و سبد چوبی و حصیری را برای مدت کوتاه مانند گرم کردن نان و کیک می توان در فر مایکروفر گذاشت ولی باید توجه داشته باشیم که در چوب و حصیر مقداری آب وچود دارد ، در مدت طولانی بیشتر از چهار یا پنج دقیقه این آب تبخیر می شود ممکن است ظرف ترک بردارد . بهتر است از ظروف ملامین در مایکروفر استفاده نکنیم زیرا این جنس پلاستیک امواج پزنده را به شدت جذب کرده و داغ ، ذوب یا سیاه می شود . در لعاب بسیاری از ظرف های سرامیکی مقداری فلز به کار رفته است . در نتیجه این ظروف در حکم ظرف فلزی هستند . نوع خاصی سرامیک برای مایکروفر ساخت می شود که لعاب آن فلز ندارد .