پرسش :

مواد لازم و طرز تهیه آبگوشت به‌آلو را توضیح دهید.


پاسخ :
مواد لازم برای ۵ نفر:
- ۵۰۰ گرم گوشت ماهیچه یا ۷۵۰ گرم گوشت آبگوشتی
- ۳۰۰ گرم لوبیا سفید
- یک عدد پیاز متوسط
- ۲ عدد به متوسط
- ۳۰۰ گرم آلو بخارا
- نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم
- دارچین، یک قاشق چای‌خوری سرخالی

طرز تهیه:
۱) لوبیا را شسته و به مدت ۸ ساعت یا از شب تا صبح خیس کنید. طی این مدت، چند بار آب آن را عوض کنید تا به اصطلاح، خاصیت نفاخی آن از بین برود.
۲ ) به‌ها را شسته و همین‌طور با پوست به ۴قاچ تقسیم کنید. پس از خرد کردن به، دانه‌های آن را نیز خارج کنید. [آشنایی با خواص به]
۳ ) آلوها را نیز به مدت چند ساعت در کاسه‌ای فلزی محتوی آب، خیس کرده و سپس روی اجاق گاز حرارت دهید تا بپزند. پس از اینکه آب اضافی آلوها از بین رفت، هسته‌های آنها را از گوشت جدا کرده و به ظرف دیگری منتقل کنید.
۴ ) پیاز را نیز پوست کنده و پس از شستن به صورت ۴قاچ خرد کنید.
۵ ) همه مواد شامل پیاز، گوشت، زردچوبه و لوبیا سفید را در قابلمه‌ای گود حاوی مقداری آب ریخته و روی اجاق گاز قرار دهید تا بپزند. برای پخت آبگوشت در قابلمه، مدت ۳ تا ۴ ساعت زمان لازم است ولی اگر برای پخت آن زمان کمتری دارید، به جای قابلمه از دیگ زودپز استفاده کنید. گوشت و لوبیا در دیگ زودپز، یک ساعته می‌پزند.
۶ ) بعد از اینکه لوبیا و گوشت کاملا پخته شد، استخوان‌ها را از داخل مواد آبگوشت خارج کرده، سپس آلو، دارچین و نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت نیم‌ساعت دیگر بجوشد تا آبگوشت کاملا جا بیفتد.
در پایان مواد را از آب آن جدا کرده و مخلوط گوشتی را با گوشتکوب، خوب بکوبید و آب آن را نیز به صورت جداگانه سرو کنید.
نکته ۱) استفاده از ماهیچه برای آبگوشت، باعث لعاب‌دار شدن آن می‌شود.
نکته۲) کاشانی‌ها برای پخت این آبگوشت، آلو را حذف کرده و آب انار را جایگزین آن می‌کنند. در ضمن به جای لوبیا سفید نیز از عدس استفاده می‌کنند. البته این غذا دیگر آبگوشت به آلو نیست بلکه آبگوشت به کاشانی نام دارد.