پرسش :

چرا در نمازها برخى از الفاظ و سوره ها خیلى تکرار مى شود؟


پاسخ :
قبل از پاسخ به سؤال به عنوان مقدّمه باید بگوییم که انسان براى ادامه حیات مادّى خود بسیارى از کارها را خواسته یا ناخواسته تکرار مى نماید و اگر تکرار آنها متوقف شود زندگى اش به خطر مى افتد، به عنوان نمونه: نفس کشیدن انسان به طور دائم تکرار مى شود، قلب انسان بدون تعطیلى به ضربان خود ادامه مى دهد، انسان براى رفع خستگى مى خوابد و این کار را بارها و بارها تکرار مى کند بدون آن که از تکرار آن خسته شود، انسان براى زنده نگه داشتن خود بارها و بارها غذا مى خورد، آب مى نوشد و براى حفظ سلامت خود بارها و بارها نظافت بدن را تکرار مى کند و نه تنها این امور زمینه کسالت و خستگى او را فراهم نمى کند بلکه باعث نشاط و شادابى بیشتر وى نیز مى گردد.
با توجّه به مقدّمه گفته شده در پاسخ به این سؤال مى گوییم: همان گونه که انسان در زندگى مادى خود نیاز به تکرار برخى کارها دارد، در زندگى معنوى نیز باید برخى اعمال عبادى همچون نماز را، ذکرها و سوره هاى مهم را بارها تکرار کند تا انسان نشاط معنوى خود را بازآورد و یا تثبیت کند و یا ارتقاء بخشد.
ناگفته نماند گاهى انسان دچار پراکندگى ذهنى و حواس پرتى مى شود و تکرار، موجب جبران مى شود. علاوه بر این که معانى بلند و مطالب مهم این ویژگى را دارد که با هر تکرار، انسان به یکى از ابعاد آن توجّه مى کند و با تکرار الفاظ نورانیت بیشتر براى نمازگزار حاصل مى شود.
منبع: www.porseman.org