حدیث حفظ نفس
امام سجاد علیه السلام فرمودند:
الخَیرُ کُلُّهُ صِیانَةُ الإنسانِ نَفسَهُ؛
همهی خیر و نیکی، آن است که انسان خودش را نگه بدارد.
بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۴۰
شرح حدیث:
هر چه در معرض تلف شدن و آسیب دیدن باشد، مراقبت و محافظت میطلبد. چه باغ و مزرعه و دام و حیوانات باشد. چه سرمایه و مال التجاره و خانه و کارخانه، چه میوه و گوشت و خوراکیها و مواد مصرفی، و... چه اخلاق و افکار و روحیات و باورها.
انسان، آفریدهای است که دشمن خطرناکی همچون شیطان و غریزهی قدرتمندی به نام هوای نفس و تمایلات حیوانی دارد. اگر از این گوهر مراقبت نشود، آلوده و تباه میشود و اگر مواظبت و صیانت گردد، رشد مییابد و به کمال میرسد.
خداوند، آدمی را آفرید و در نهاد او کشش به سوی خوبی و بدی را قرار داد: «فَألهَمَها فُجورَها وَ تَقواها» (شمس، ۸) و او را از قدرت انتخاب و اختیار برخوردار ساخت که وجه امتیاز اوست و بهشت را پاداش کسی قرار داد که از این «نفس انسانی» حراست کند و آن را شکوفا سازد و از آلودگیها باز دارد و به تزکیهی نفس بپردازد: «قَد اَفلَحَ مَن زَکّیها.» (شمس،۹)
اگر در تعلیمات اسلامی، مبارزه با هواهای نفسانی را «جهاد اکبر» دانستهاند، دلیل اهمیت این کار است و اگر در سخنان حضرت علی علیه السلام تأدیب نفس و تعلیم نفس و مراقبت از نفس مطرح شده (نهج البلاغه، حکمت ۷۳)، به سبب آن است که رها بودن انسان، زمینهی انحراف و خروج از دایرهی بندگی و ورود به قلمرو حاکمیت شیطان را فراهم میآورد. همچنان که از یک گوهر گرانبها مواظبت میکنند تا گم نشود، همچنان که از یک گل مراقبت میکنند تا پژمرده نگردد، روح و جان انسان هم باید محافظت شود، تا به گناه آلوده نشود.
منبع: حکمتهای سجادی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام سجاد علیهالسلام)، پديدآورنده: جواد محدثی، ناشر: آستان قدس رضوی (به نشر)، 1390.
انسان، آفریدهای است که دشمن خطرناکی همچون شیطان و غریزهی قدرتمندی به نام هوای نفس و تمایلات حیوانی دارد. اگر از این گوهر مراقبت نشود، آلوده و تباه میشود و اگر مواظبت و صیانت گردد، رشد مییابد و به کمال میرسد.
خداوند، آدمی را آفرید و در نهاد او کشش به سوی خوبی و بدی را قرار داد: «فَألهَمَها فُجورَها وَ تَقواها» (شمس، ۸) و او را از قدرت انتخاب و اختیار برخوردار ساخت که وجه امتیاز اوست و بهشت را پاداش کسی قرار داد که از این «نفس انسانی» حراست کند و آن را شکوفا سازد و از آلودگیها باز دارد و به تزکیهی نفس بپردازد: «قَد اَفلَحَ مَن زَکّیها.» (شمس،۹)
اگر در تعلیمات اسلامی، مبارزه با هواهای نفسانی را «جهاد اکبر» دانستهاند، دلیل اهمیت این کار است و اگر در سخنان حضرت علی علیه السلام تأدیب نفس و تعلیم نفس و مراقبت از نفس مطرح شده (نهج البلاغه، حکمت ۷۳)، به سبب آن است که رها بودن انسان، زمینهی انحراف و خروج از دایرهی بندگی و ورود به قلمرو حاکمیت شیطان را فراهم میآورد. همچنان که از یک گوهر گرانبها مواظبت میکنند تا گم نشود، همچنان که از یک گل مراقبت میکنند تا پژمرده نگردد، روح و جان انسان هم باید محافظت شود، تا به گناه آلوده نشود.
منبع: حکمتهای سجادی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام سجاد علیهالسلام)، پديدآورنده: جواد محدثی، ناشر: آستان قدس رضوی (به نشر)، 1390.
تازه های احادیث
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}