صفات مومن
پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله فرمودند:
مَن سَرَّتهُ حَسَنَتُهُ وَ ساءَتهُ سَیئتُهُ فَهُوَ مُؤمِنُ؛
کسی که نیکیها او را خوشحال و بدیها او را ناراحت کند، مؤمن است.
بحارالانوار، ج 74، ص 168
شرح حدیث:
شرح حدیث توسط حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی مدظلهالعالی:
این حدیث ممکن است دو معنا داشته باشد یکی اینکه از حسنات و سیئات خودش متأثّر بشود یعنی اگر حسنهای انجام داد خوشحال شود و اگر سیئهای انجام داد ناراحت شود. و معنای دیگر اینکه مربوط به دیگران باشد که از حسنات دیگران خوشحال و از سیئات آنها ناراحت شود و امکان این هم هست که مفهوم عام داشته باشد و شامل هر دو مورد بشود که این نشانهی ایمان است.
گاهی انسان کار خوبی انجام میدهد و یا دیگران کار خوبی انجام میدهند، امّا در او اثر نمیگذارد، و گاهی کار بدی انجام میدهد و یا دیگران انجام میدهند، امّا در او تأثیری ندارد و بیتفاوت است، این نشانهی عدم ایمان است، چون حقیقت ایمان آن چیزی است که به وجود انسان جهت بدهد و اگر جهت ندهد معلوم میشود که پایه و اساسی ندارد، در مقابل چیزی که هماهنگ با ایمان اوست برای او جاذبه دارد و آنچه ناهماهنگ است برای او نفرتآور است که این نشانهی ایمان است.
اگر بخواهیم ایمانمان را آزمایش کنیم از همین معیار میتوانیم استفاده کنیم که اگر کار بدی انجام دادیم تا شب ناراحت بوده، و اگر کار خوبی انجام دادیم هر وقت آن کار خیر را میبینیم خوشحال شویم که خدا به ما توفیق داده است، این دلیل بر ایمان ماست.
از اینجا به این نکته میرسیم که یکی از مراحل امر به معروف و نهی از منکر، درونی و قلبی است به این معنا که اگر خلافی در عالم رخ داد و از دستش کاری ساخته نیست در قلبش احساس ناراحتی میکند، و اگر عمل نیکی در عالم رخ داد در قلبش احساس خوشحالی میکند.
پناه ببریم به خدا از روزی که گناه کنیم و ناراحت نشویم و یا کار خیری کرده و خوشحال نشویم. این ناراحتی در مقابل گناه، مرحلهای از توبه و پشیمانی است.
منبع: گفتار معصومین (ع)، جلد اول (درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی)، گردآوری: سید محمد عبدالله زاده، قم: انتشارات امام علی بن ابیطالب (ع)، چاپ سوم (1391).
این حدیث ممکن است دو معنا داشته باشد یکی اینکه از حسنات و سیئات خودش متأثّر بشود یعنی اگر حسنهای انجام داد خوشحال شود و اگر سیئهای انجام داد ناراحت شود. و معنای دیگر اینکه مربوط به دیگران باشد که از حسنات دیگران خوشحال و از سیئات آنها ناراحت شود و امکان این هم هست که مفهوم عام داشته باشد و شامل هر دو مورد بشود که این نشانهی ایمان است.
گاهی انسان کار خوبی انجام میدهد و یا دیگران کار خوبی انجام میدهند، امّا در او اثر نمیگذارد، و گاهی کار بدی انجام میدهد و یا دیگران انجام میدهند، امّا در او تأثیری ندارد و بیتفاوت است، این نشانهی عدم ایمان است، چون حقیقت ایمان آن چیزی است که به وجود انسان جهت بدهد و اگر جهت ندهد معلوم میشود که پایه و اساسی ندارد، در مقابل چیزی که هماهنگ با ایمان اوست برای او جاذبه دارد و آنچه ناهماهنگ است برای او نفرتآور است که این نشانهی ایمان است.
اگر بخواهیم ایمانمان را آزمایش کنیم از همین معیار میتوانیم استفاده کنیم که اگر کار بدی انجام دادیم تا شب ناراحت بوده، و اگر کار خوبی انجام دادیم هر وقت آن کار خیر را میبینیم خوشحال شویم که خدا به ما توفیق داده است، این دلیل بر ایمان ماست.
از اینجا به این نکته میرسیم که یکی از مراحل امر به معروف و نهی از منکر، درونی و قلبی است به این معنا که اگر خلافی در عالم رخ داد و از دستش کاری ساخته نیست در قلبش احساس ناراحتی میکند، و اگر عمل نیکی در عالم رخ داد در قلبش احساس خوشحالی میکند.
پناه ببریم به خدا از روزی که گناه کنیم و ناراحت نشویم و یا کار خیری کرده و خوشحال نشویم. این ناراحتی در مقابل گناه، مرحلهای از توبه و پشیمانی است.
منبع: گفتار معصومین (ع)، جلد اول (درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی)، گردآوری: سید محمد عبدالله زاده، قم: انتشارات امام علی بن ابیطالب (ع)، چاپ سوم (1391).
تازه های احادیث
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}