امام علی علیه‌ السلام فرمودند:
صَوَابُ الرَّأْیِ بِالدُّوَلِ یُقْبِلُ بِإِقْبَالِهَا وَ یَذْهَبُ بِذَهَابِهَا.

حاکمیت اندیشه درست در پرتو قدرت هاست. با روی آوردن قدرت اندیشه درست نیز رو کند و هنگامی قدرت برود اندیشه درست نیز برود.
نهج البلاغه: حکمت 332
شرح حدیث:
امام علیه السلام در بیان ارزشمند خود تایید تشکیل حکومت و دولت را می کند که اگر شخص و یا اشخاصی بخواهند افکار صحیح و الهی خود را در جامعه به اجرا درآورند باید قدرت داشته باشند تا مادامی که توان حاکمیت دارند می توانند اندیشه درست خود را حاکم کنند ولی هر وقت قدرت از آنها گرفته شود و از ناحیه مردم اقبالی انجام نگیرد اندیشه درستشان نیز محو می شود.

بدون ایجاد یک دولت مقتدر و نظام منسجم نمی توان احکام الهی راپیاده کرد این کار تشکیلاتی است که می تواند قضا و احکام حلال و حرام و مقررات بین المللی و سیاسی را از منظر قرآن و عترت پیاده کند.

این کلام امام علیه السلام را خوب است کسانی که با تشکیل حکومت اسلامی مخالفند یکبار دیگر مرور کنند و ببینند براستی در تحت لوای قدرت همه جانبه اجرای دستورات الهی ممکن است و یا بدون داشتن قدرت و دولت؟!

شرح ابن میثم
یعنى لازمه داشتن دارایى و ثروت اندیشه درست است. زیرا لازمه خوشبختى کاملى که همراه داشتن دارایى است آن است که اندیشه درستى در کار باشد تا آن را اداره کند و از طرفى همان خوشبختى و دارایى وسیله و زمینه است براى گزینش درستترین اندیشه، پس اندیشه درست با وجود دارایى- که زمینه ساز است- فراهم مى آید، و با از دست رفتن دارایى، اندیشه درست نیز مى رود، هر چند که به ظاهر، اندیشه صحیح باشد.(1)

پی‌نوشت:
1- ترجمه شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج 5، ص 693

منبع: حدیث زندگی: شرح حکمت های نهج البلاغه، کاظم ارفع، تهران: پیام عدالت، 1390.