پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
حسین منی و أنا من حسین؛
حسین (علیه السلام) از من است و من هم از حسینم.
بحار الأنوار ، ج۴۳، ص۲۶۱
شرح حدیث:
تفسیری که عموما بدان اعتقاد دارند و صحیح هم به نظر میرسد، این است که شهادت امام حسین (علیهالسلام)، باعث احیاء و زنده شدن مجدد دین اسلام و متعاقبا شخصیت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و احکام و قوانین اسلام شد. یعنی اگر امام حسین (علیهالسلام) و عملکرد ایشان نبود، از دین آسمانی اسلام که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آن را از سوی خداوند ارزانی داشته بود، چیزی باقی نمیماند. فدا شدن امام حسین (علیهالسلام) منجر به بقاء دین و احیاء نام پیامبر (صلی الله علیه و آله) شد؛ و این امتیازی بود که امام حسین (علیهالسلام) داشت و دیگران از چنین موقعیتی برخوردار نبودند. این تفسیر خوبی است و تنها ایراد آن، سیاق دو جمله در روایت است. به این صورت که میفرماید حسین (علیهالسلام) از نظر ولادت از من است و من از نظر بقاء و دوام دینم از حسین (علیهالسلام) هستم.
وجوه دیگری برای پاسخ به این سؤال، ذکر شده است؛ که دو مورد از آنها را نقل میکنیم:
۱ـ ممکن است مراد این باشد که من و حسین (علیه السلام)، از یک شجره و یک نور هستیم و به هم اتصال داریم و این قرب و نزدیکی، باعث مودت و محبت بسیار بین آنها میباشد. اینگونه اصطلاحات در بین مردم نیز متداول است؛ مثلا یک نفر به پسر یا برادر و یا یکی از نزدیکان و عزیزان خود میگوید که «من از تو هستم» و این روایت نیز نشانگر آنست که پیامبر (صلی الله علیه و آله) میخواهد مزیتی برای امام حسین (علیهالسلام) بیان کند.
لکن ممکن است این پاسخ قانع کننده نباشد، چرا که حضرت علی (علیهالسلام) و امام حسن (علیهالسلام) و نیز سایر بنی هاشم نیز فضیلت و مزیتی دارند که دیگری ندارد و میتواند مشابه همین حکم را در مورد آنها به کار برد.
۲ـ تفسیر دیگر اینکه: همان گونه که میگویند درخت خرما از هسته خرما و هسته خرما از درخت خرماست، و مراد آن است که هرچه که در خرما هست، در درخت هم هست؛ پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز میخواهد بیان کند که تمامی کمالات موجود در پیامبر (صلی الله علیه و آله)، در حسین (علیهالسلام) نیز جمع است و در حقیقت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و حسین (علیهالسلام) از تمامی جهات ـ غیر از نبوت ـ مانند یکدیگرند[1].
پینوشتها:
[1] - با تغییر و تلخیص: برگرفته از پرسش و پاسخ از مرحوم آیت الله کاشف الغطاء (رحمت الله علیه).
www.sibtayn.com
وجوه دیگری برای پاسخ به این سؤال، ذکر شده است؛ که دو مورد از آنها را نقل میکنیم:
۱ـ ممکن است مراد این باشد که من و حسین (علیه السلام)، از یک شجره و یک نور هستیم و به هم اتصال داریم و این قرب و نزدیکی، باعث مودت و محبت بسیار بین آنها میباشد. اینگونه اصطلاحات در بین مردم نیز متداول است؛ مثلا یک نفر به پسر یا برادر و یا یکی از نزدیکان و عزیزان خود میگوید که «من از تو هستم» و این روایت نیز نشانگر آنست که پیامبر (صلی الله علیه و آله) میخواهد مزیتی برای امام حسین (علیهالسلام) بیان کند.
لکن ممکن است این پاسخ قانع کننده نباشد، چرا که حضرت علی (علیهالسلام) و امام حسن (علیهالسلام) و نیز سایر بنی هاشم نیز فضیلت و مزیتی دارند که دیگری ندارد و میتواند مشابه همین حکم را در مورد آنها به کار برد.
۲ـ تفسیر دیگر اینکه: همان گونه که میگویند درخت خرما از هسته خرما و هسته خرما از درخت خرماست، و مراد آن است که هرچه که در خرما هست، در درخت هم هست؛ پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز میخواهد بیان کند که تمامی کمالات موجود در پیامبر (صلی الله علیه و آله)، در حسین (علیهالسلام) نیز جمع است و در حقیقت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و حسین (علیهالسلام) از تمامی جهات ـ غیر از نبوت ـ مانند یکدیگرند[1].
پینوشتها:
[1] - با تغییر و تلخیص: برگرفته از پرسش و پاسخ از مرحوم آیت الله کاشف الغطاء (رحمت الله علیه).
www.sibtayn.com
تازه های احادیث
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}