امام هادی علیه السلام فرمودند:
منْ اَمِنَ مَکْرَاللهِ و ألیمَ اَخذِهِ تَکَبَّرَ حَتّی یَحِلَّ بِهِ قَضَاؤُهُ و نافِذُ اَمرِهِ؛
هر کس از تدبیر الهی و مؤاخذه ی دردناک او ایمن شود، تکبّر می کند، تا آن جا که تقدیر الهی و فرمان نافذ خدا بر او فرود آید.
تحف العقول، ص 483.
شرح حدیث:
از نسیمی دفتر ایّام، بر هم می خورد
از ورق گردانی لیل و نهار اندیشه کن(1)
یکی از گناهان بزرگ، ایمن بودن از عقوبت خداست؛ یعنی انسان گنهکار، چنان غرق گناه باشد و از مؤاخذه ی الهی غافل شود که نه سراغ توبه برود، نه خود را اصلاح کند و نه به عاقبت و سرانجام کار خویش بیندیشد.
خدای متعال، اگرچه ارحم الراحمین است، عقوبتش هم شدید است. اگرچه بهشت پرنعمت را آفریده، دوزخ پر آتش هم آفریده ی اوست. اگرچه غفّار و ستّار است، شدیدالعقاب و قهّار هم هست.
غفلت از قهر خدا و انتقام الهی، بر طغیان آدمی می افزاید و وقتی بیدار می شود که فرصت جبران نیست.
در قرآن، با لحن توبیخ آمیزی از کافران و مستکبرانی یاد شده است که از عذاب خدا آسوده خاطر بودند، ولی عقوبت بر آنان فرود آمد و به کام زمین رفتند. یا شبانه عذاب بر سرشان نازل شد و نابود شدند. (2)
سنت الهی بر آن است که به نیکان پاداش دهد و از جبّاران انتقام بگیرد. ممکن است دیر یا زود شود، ولی سنت خدا تغییرناپذیر است.
در قرآن، فراوان از سرنوشت اشخاص یا اقوامی یاد شده که در اثر طغیان و استکبار و سرکشی و عناد، هلاک شدند و آثار بر جای مانده از آنان، مایه ی عبرت آیندگان گشت.
مؤمن پیوسته باید بین حالتِ خوف و رجا باشد.
هم ترسان از عذاب و مؤاخذه الهی، هم امیدوار به رحمت و بخشایش خداوند!
پی نوشت:
1. صائب تبریزی.
2. ر. ک: اعراف(7)، آیه 97؛ نحل(16)، آیه 45؛ ملک(67)، آیه 16.
منبع: حکمت های نقوی(ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام هادی علیه السلام)، جواد محدثی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول(1391).
از ورق گردانی لیل و نهار اندیشه کن(1)
یکی از گناهان بزرگ، ایمن بودن از عقوبت خداست؛ یعنی انسان گنهکار، چنان غرق گناه باشد و از مؤاخذه ی الهی غافل شود که نه سراغ توبه برود، نه خود را اصلاح کند و نه به عاقبت و سرانجام کار خویش بیندیشد.
خدای متعال، اگرچه ارحم الراحمین است، عقوبتش هم شدید است. اگرچه بهشت پرنعمت را آفریده، دوزخ پر آتش هم آفریده ی اوست. اگرچه غفّار و ستّار است، شدیدالعقاب و قهّار هم هست.
غفلت از قهر خدا و انتقام الهی، بر طغیان آدمی می افزاید و وقتی بیدار می شود که فرصت جبران نیست.
در قرآن، با لحن توبیخ آمیزی از کافران و مستکبرانی یاد شده است که از عذاب خدا آسوده خاطر بودند، ولی عقوبت بر آنان فرود آمد و به کام زمین رفتند. یا شبانه عذاب بر سرشان نازل شد و نابود شدند. (2)
سنت الهی بر آن است که به نیکان پاداش دهد و از جبّاران انتقام بگیرد. ممکن است دیر یا زود شود، ولی سنت خدا تغییرناپذیر است.
در قرآن، فراوان از سرنوشت اشخاص یا اقوامی یاد شده که در اثر طغیان و استکبار و سرکشی و عناد، هلاک شدند و آثار بر جای مانده از آنان، مایه ی عبرت آیندگان گشت.
مؤمن پیوسته باید بین حالتِ خوف و رجا باشد.
هم ترسان از عذاب و مؤاخذه الهی، هم امیدوار به رحمت و بخشایش خداوند!
پی نوشت:
1. صائب تبریزی.
2. ر. ک: اعراف(7)، آیه 97؛ نحل(16)، آیه 45؛ ملک(67)، آیه 16.
منبع: حکمت های نقوی(ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام هادی علیه السلام)، جواد محدثی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول(1391).
تازه های احادیث
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}