امام کاظم علیه السّلام فرمودند:
لَإِقامَهُ الحَدِّ لِلّهِ اَنفَعُ فِی الأرضِ مِنَ القَطرِ اَربَعینَ صَباحًا؛
برپا داشتن و اجرای حدّ برای خدا، در روی زمین سودمندتر از چهل روز باریدن باران است.
تهذیب، ج10، ص146
شرح حدیث:
برای ایجاد امنیت اجتماعی و حفظ حریم افراد، برخی خلافها و گناهان «حدّ شرعی» دارد تا امنیت اجتماعی برقرار گردد و حریم افراد حفظ شود؛ مثلاً دست دزد را (با شرایطی خاص) باید قطع کرد، شرابخوار و زناکار را باید شلاّق زد، و قاتل را باید قصاص نمود. اینها «حدود الهی» است.
اجرای اینها، هم مانع گستاخی و حریم شکنی مجرمان می گردد، هم به جامعه امنیّت و آرامش می بخشد. از این رو در تعبیر امام آمده که نفع آن برای مردم بیش از آن است که چهل روز باران ببارد؛ چرا که باران، فقط منفعت مادّی و اقتصادی دارد، ولی اقامه حدود الهی از مفاسد و منکرات باز می دارد.
حضرت علی(ع) در یکی از سخنان خود که به بیان فلسفه ی برخی احکام اسلامی می پردازد، درباره این مسأله می فرماید:
«وَ اِقامَه الحُدودِ إعظاماً للمَحارم(1)»
خداوند، اقامه حدود را واجب فرمود، تا حرامها بزرگ داشته شود.
توضیح سخن آن است که اگر دزدی حرام است، با سارق باید برخورد قانونی و کیفری کرد، و گرنه سرقت در نظر او عادی خواهد شد و دوباره به دزدی خواهد پرداخت. بنابراین برای آن که قبح گناهان و جرایم از بین نرود و حریمها شکسته نشود، حدود الهی باید اجرا گردد. در راه اجرای حکم خدا هم نباید از تبلیغات سوء دشمن ترسید.
سعادت جامعه را خدا بهتر از مردم تشخیص داده و قانون وضع کرده است.
پی نوشت:
1. نهج البلاغه، حکمت 252.
منبع: حکمت های کاظمی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام کاظم علیه السلام)، جواد محدثی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول (1390)
اجرای اینها، هم مانع گستاخی و حریم شکنی مجرمان می گردد، هم به جامعه امنیّت و آرامش می بخشد. از این رو در تعبیر امام آمده که نفع آن برای مردم بیش از آن است که چهل روز باران ببارد؛ چرا که باران، فقط منفعت مادّی و اقتصادی دارد، ولی اقامه حدود الهی از مفاسد و منکرات باز می دارد.
حضرت علی(ع) در یکی از سخنان خود که به بیان فلسفه ی برخی احکام اسلامی می پردازد، درباره این مسأله می فرماید:
«وَ اِقامَه الحُدودِ إعظاماً للمَحارم(1)»
خداوند، اقامه حدود را واجب فرمود، تا حرامها بزرگ داشته شود.
توضیح سخن آن است که اگر دزدی حرام است، با سارق باید برخورد قانونی و کیفری کرد، و گرنه سرقت در نظر او عادی خواهد شد و دوباره به دزدی خواهد پرداخت. بنابراین برای آن که قبح گناهان و جرایم از بین نرود و حریمها شکسته نشود، حدود الهی باید اجرا گردد. در راه اجرای حکم خدا هم نباید از تبلیغات سوء دشمن ترسید.
سعادت جامعه را خدا بهتر از مردم تشخیص داده و قانون وضع کرده است.
پی نوشت:
1. نهج البلاغه، حکمت 252.
منبع: حکمت های کاظمی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام کاظم علیه السلام)، جواد محدثی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول (1390)
تازه های احادیث
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}