خشنودی فاطمه به رضای خدا و رسول
حضرت زهرا (علیها السّلام) به پدر خود دربارهی ازدواج با علی علیه السّلام فرمود:
رَضیتُ بِما رَضِی اللهُ لی وَ رَسُولُهُ؛
به آنچه خداوند و رسول او برای من بپسندند، راضی ام.
ملحقات الحاق الحق، ج 23، ص 477
شرح حدیث:
ازدواج حضرت علی علیه السّلام وحضرت فاطمه (علیها السّلام) بهترین و زیباترین ازدواج است.
این دو روح بزرگ و معصوم پاک همتای یکدیگر بودند و اگر علی علیه السّلام نبود، همتا و همسری برای حضرت زهرا (علیها السّلام ) پیدا نمی شد.
خواستگاران متعددی داوطلب ازدواج با دختر رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم بودند، ولی نه پیامبر به آنان تمایل داشت و نه خود آن بانو رضایت می داد.
وقتی امیرالمؤمنین علیه السّلام نزد پیامبر رفت و از دخترش خواستگاری کرد، پیامبر موضوع را با فاطمه (علیها السّلام ) در میان گذاشت. وی پاسخ داد: تا نظر شما چه باشد.
پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: خداوند در آسمان به این ازدواج اذن داده است.
حضرت فاطمه (علیها السّلام) که لبخند رضایت بر لب داشت، فرمود: به رضای خدا و رسول او راضی ام.
این اوج کمال روحی مسلمان موحد است که رضای خود را دائر مدار رضایت حق قرار دهد و به مقام «رضا» برسد.
یکی درد و یکی درمان پسندد
یکی وصل و یکی هجران پسندد
من از درمان و درد و وصل و هجران
پسندم آنچه را جانان پسندد
و اگر یکی از لقبهای آن حضرت «راضیه» و «مرضیه» است، از آن جاست که هم او از خدایش راضی بود، هم پروردگار از او رضایت داشت.
منبع: حکمت های فاطمی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از حضرت فاطمه علیها السّلام) ، جواد محدثی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم (1390)
این دو روح بزرگ و معصوم پاک همتای یکدیگر بودند و اگر علی علیه السّلام نبود، همتا و همسری برای حضرت زهرا (علیها السّلام ) پیدا نمی شد.
خواستگاران متعددی داوطلب ازدواج با دختر رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم بودند، ولی نه پیامبر به آنان تمایل داشت و نه خود آن بانو رضایت می داد.
وقتی امیرالمؤمنین علیه السّلام نزد پیامبر رفت و از دخترش خواستگاری کرد، پیامبر موضوع را با فاطمه (علیها السّلام ) در میان گذاشت. وی پاسخ داد: تا نظر شما چه باشد.
پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: خداوند در آسمان به این ازدواج اذن داده است.
حضرت فاطمه (علیها السّلام) که لبخند رضایت بر لب داشت، فرمود: به رضای خدا و رسول او راضی ام.
این اوج کمال روحی مسلمان موحد است که رضای خود را دائر مدار رضایت حق قرار دهد و به مقام «رضا» برسد.
یکی درد و یکی درمان پسندد
یکی وصل و یکی هجران پسندد
من از درمان و درد و وصل و هجران
پسندم آنچه را جانان پسندد
و اگر یکی از لقبهای آن حضرت «راضیه» و «مرضیه» است، از آن جاست که هم او از خدایش راضی بود، هم پروردگار از او رضایت داشت.
منبع: حکمت های فاطمی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از حضرت فاطمه علیها السّلام) ، جواد محدثی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم (1390)
تازه های احادیث
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}