امام جواد علیه السلام فرمودند:
اَلثِّقَةُ بِاللهِ ثَمَنٌ لِکُلِّ غالٍ، وَ سُلَّمٌ اِلی کُلِّ عالٍ؛
تکیه داشتن به خدا، بهای هر چیز ارزشمند و نردبانی برای رسیدن به هر بلندی است.
بحارالأنوار، ج75، ص 364
شرح حدیث:
برای رسیدن به هدفهای متعالی، باید به تناسب اهمیت و ارزش آنها، تلاش و فداکاری کرد.
تکیه کردن به خدا و توکل بر او، بهایی است که باید پرداخت، تا به مقصود ارزشمند رسید و به خواسته ی متعالی دست یافت.
توکّل، نردبان صعود به بام بلند موفقیّت است.
فرد مسلمان با اعتقاد به خداوند و قدرت و اراده و سبب سازی و توفیق دهی او، تکیه اش بر خدا بیش از اتکای به خود و نیرو و ثروت و نفوذ خویش است.
توکل و تکیه بر خدا داشتن، به معنای دست روی دست نهادن و سلب مسؤولیت از خویش نیست، بلکه عمل به وظیفه در حدّ توان، به کارگیری فکر و تدبیر و استعداد است، اما نتیجه ی اصلی را به خدا واگذار کردن و به او دل بستن است.
حضرت نوح در سختیهای زندگی به خدا تکیه داشت و ترس به دل راه نمی داد و می گفت:«فَعلیَ اللهِ توکّلتُ»(1)
حضرت ابراهیم را هم که در دل آتش افکندند، اعتمادش به خدا و یاری او بود. خداوند هم آتش را برایش گلستان کرد و جانش را نجات داد.
موحّد چو در پای ریزی زرش
و یا تیغ هندی نهی بر سرش
امید و هراسش نباشد ز کس
همین است معنای توحید و بس
پی نوشت:
1. یونس(10) آیه 71.
منبع: حکمت های تقوی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام جواد علیه السلام)، جواد محدثی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول (1391)
تکیه کردن به خدا و توکل بر او، بهایی است که باید پرداخت، تا به مقصود ارزشمند رسید و به خواسته ی متعالی دست یافت.
توکّل، نردبان صعود به بام بلند موفقیّت است.
فرد مسلمان با اعتقاد به خداوند و قدرت و اراده و سبب سازی و توفیق دهی او، تکیه اش بر خدا بیش از اتکای به خود و نیرو و ثروت و نفوذ خویش است.
توکل و تکیه بر خدا داشتن، به معنای دست روی دست نهادن و سلب مسؤولیت از خویش نیست، بلکه عمل به وظیفه در حدّ توان، به کارگیری فکر و تدبیر و استعداد است، اما نتیجه ی اصلی را به خدا واگذار کردن و به او دل بستن است.
حضرت نوح در سختیهای زندگی به خدا تکیه داشت و ترس به دل راه نمی داد و می گفت:«فَعلیَ اللهِ توکّلتُ»(1)
حضرت ابراهیم را هم که در دل آتش افکندند، اعتمادش به خدا و یاری او بود. خداوند هم آتش را برایش گلستان کرد و جانش را نجات داد.
موحّد چو در پای ریزی زرش
و یا تیغ هندی نهی بر سرش
امید و هراسش نباشد ز کس
همین است معنای توحید و بس
پی نوشت:
1. یونس(10) آیه 71.
منبع: حکمت های تقوی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام جواد علیه السلام)، جواد محدثی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول (1391)
تازه های احادیث
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}